Det är rätt bra att kunna se vilken temperatur det är på kylvattnet i en vattenkyld dator.
• BakgrundJag ville veta temperaturen på vattnet i datorn. Först hade jag en gammal digital innne-ute-termometer med glapp i sladden. Plus att den inte visade riktigt rätt om inte batteriet var helt nytt. Ganska irriterande.
Jag kom på att jag köpte ju en halkvarnare på Biltema förut en gång, som jag aldrig monterat i bilen. Det ser ju lite B ut faktiskt.
Den klistrade jag fast på utsidan av datorn lite temporärt:
Fruktansvärt fult måste jag säga. Särskilt med den där 40mm-fläkten och den återanvända fläktkontrolluckan som borrningen misslyckats på. Imponansen (Imponeringsfaktorn :D ) sjönk med flera poäng med ett utseende som detta. Dessutom matade jag den med 12V från mitt variabla 0-30V stabiliserade likspänningsaggregat, ett svart Velleman PS613. Det är dit sladden går som drar iväg åt höger.
"Men, displayen lyser ju rött, och är dessutom inverterad?" utbrister den observante. Ja precis. Från början var siffrorna svarta, och bakgrunden lyste svagt grön. Jag ville att den skulle passa ihop med resten av lådan, som inte har något annat än röda lysdioder.
Artiklar från (kr) = inkl. moms Ladda hem kundvagnen |
||||
Komp. |
Benämning |
Antal |
Pris |
Artikelnr. |
|
EL91-21URC(Y) röd lysdiod 1,9mm |
2 |
4,22 |
75-250-25 |
Summa |
13,72 |
(17kr) |
Artiklar från Pris inkl. moms Ladda hem kundvagnen |
||||
Komp. |
Benämning |
Antal |
Pris |
Artikelnr. |
|
Halkvarnare 12 volt |
1 |
98,00 |
32-147 |
Summa |
98,00 |
|
Total kostnad: 115kr.
Sen såklart en fin 5,25"-frontlucka att montera halkvarnaren på.
Förutom detta använde jag: liten stjärnmejsel, avbitartång, brytbladskniv, kopplingstråd, lödpenna, lödtenn, superlim, smältlim, fil, kabelskalare, crimptång, lösningsmedel för limmet på polariseringsfilmen t.ex. bensin.
Jag plockade isär halkvarnaren och pillade loss LCDn och slet bort den polariserade plastfilmen på ytan. Fasligt jobbigt. Var tvungen att dra ut brytbladskniven helt och pressa den (det röda strecket på nästa bild) mellan glaset och plastfilmen tills den lossnade. Usch så det såg ut med klistret som satt mellan. Jag lyckades till slut tvätta bort allt klister och vände plastfilmen bakfram. Har inget foto på det tyvärr. Men ett par tecknade bilder har jag knåpat ihop.
Sådär. Inverterad och fin. Men nu till belysningen. Den som sitter original är grön och hemskt svag. Därför bytte jag ut två lysdioder och ett motstånd på följande vis:
Efter att ha avlägsnat de två gröna lysdioderna böjde jag benen på de röda så de såg ut som på de gröna och lödde fast de röda. Sedan bytte jag motståndet som sitter längst till höger rakt under ena lysdioden, för att det skulle lysa bra. Med det motståndet som satt där original lyste det knappt alls.
Vill man ha det grönt, så räcker det förmodligen med att bara byta motståndet. Det finns även gula likadana lysdioder att köpa.
Jag passade samtidigt på att plocka bort de röda varningslysdioderna och högtalaren. Omkopplaren på fronten plockade jag bort och kortslöt de punkter som motsvarade läget där all varning var avstängd. Plockade också bort knappen som ställer om mellan Celsius och Fahrenheit. Kortslöt punkterna som valde Celsius såklart. Sen lade jag den lösa polariseringsfilmen i locket, och displayen på det. Om filmen ligger rätt ska displayen vara nästan svart. Sen den lilla elektriskt ledande gummibiten, den vita ljusledaren och sen på med kretskortet och skruva fast det. Sen på med bakstycket igen.
Monterade även en fyrapolig molex-kontakt på 12V-kabeln så jag kunde ta ström från datorn. Man behöver inte använda en crimptång för att sätta fast kontaktstiften på kabeln. Det går bra att löda också.
Så var det då dags att montera den fula halkvarnaren på insidan av en frontlucka. Först tog jag bort alla stödramar bakpå luckan för att få dit någonting över huvud taget. Sen mätte jag ut hur stort hålet skulle vara och började skära med en brytbladskniv från baksidan. När jag kommit genom plasten efter mycket jobb så filade jag till plasten så hålet blev rakt och fint. Ingen bild på det momentet heller tyvärr. Sen lade jag på två små droppar superlim på varsitt hörn, diagonalt, och passade in displayen rakt för hålet och tryckte fast en stund. Sen använde jag smältlim runt om hela.
När smältlimmet stelnat skar jag bort överflödet och sen var det bara att smacka dit hela frontluckan.
Jag är faktiskt riktigt nöjd med resultatet. Själva temperatursensorn är av den äldre modellen, där ytterdelen är helt av metall, och gjuten plast runt om. De man köper nu ser inte alls ut så, och jag vet inte om de går att sänka ner i vatten.
Senare har jag tänkt skaffa ett par likvärdiga temperatursensorer (NTC-motstånd) från Elfa och montera en vridomkopplare så jag kan välja att se olika temperaturer i lådan.
Man kan naturligtvis använda termometern till att mäta temperaturen på andra saker än kylvattnet.