En enkel fläktkontroll utan flashiga rattar, avsedd för inbyggnad.
• BakgrundFör att få till luftflödet i mitt trächassi behövdes en fläktkontroll. Den skulle kunna placeras på bakväggen, och lätt kunna trimmas in med mejsel från utsidan. Inga lättåtkomliga rattar, då luftflödet efter korrekt intrimning inte behöver ändras något mer.
• Borrmaskin och diverse borrstorlekar
• lödkolv och lödtenn
• Avbitare
• Enkelsidigt kretskortslaminat
• Etsningsutrustning
• En lagom stor kylfläns
• 4st M3-skruvar 10mm
• Skruvmejsel
• En gammal 3,5" diskettstation
Artiklar från (kr) = inkl. moms Ladda hem kundvagnen |
||||
Komp. |
Benämning |
Antal |
Pris |
Artikelnr. |
C1 |
Kond 0,1uF/100VDC MKT |
1 |
4,00 |
65-230-05 |
Summa |
191,27 |
(239kr) |
Etsa och borra kretskortet. Glöm inte 7mm-hålen under
potentiometrarna.
Plocka fram den gamla diskettstationen och löd bort den
4-poliga matningsspänningskontakten.
Ta sedan den lagom stora kylflänsen, såga eventuellt till
den till rätt storlek, borra och gänga upp fyra M3-skruvhål,
med CC-avstånd 11,7mm.
Ta en skruv, trä på en isolerbussning på den, sedan en spänningsregulator och sist ett silikonmellanlägg. Skruva fast detta i det första hålet. Montera de resterande regulatorerna. Dra åt ordentligt.
Lägg klumpen åt sidan. Löd fast alla komponenter, och löd
fast regulatorerna sist.
Anledningen till att skruva fast dem först är att detta
minimerar spänningar som annars kan uppstå i lödningarna
(Haha! Vilken ordvits det blev...),
och med tiden ge upphov till sprickbildningar och därmed
dålig kontakt.
Jaha, då var det klart.
J10-J17 är lödpunkter jag behövde för att enkelt ta ut spänningar till annat i trächassit. De har ingen funktion för fläktkontrollen i sig.
J6-J9 används för att dra vidare eventuella RPM-signaler från fläktarna till moderkortets fläktkontakter. Endast en ledare per signal behövs.