logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: tor 28 mar 2024, 20:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Modd länk till forumet
InläggPostat: lör 3 jul 2004, 20:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Det här kanske är onödigt men jag tänkte att på Metkus sida så finns det på varje modd en länk till forumet där man kan prata om just den modden. Så att efter t.ex Knightrider grejen så finns det en länk typ "Frågor o Svar i forumet" Så gör du en Forum kategori som heter Moddar, och Under den finns alla dina moddar? Bara ett tips, för som nu hade jag en fråga om just Knightrider grejen och vet inte om jag ska skapa en ny tråd på moddning eller vart den ska ligga, det hade vart enkelt med sådana länkar om det kommer frågor som enbart gäller en modd och inte något annat. Fast i och med att det inte är så mycket folk här så kanske det är onödigt? Ett tips iaf...


Frågan om knightrider: Vad är det för skillnad på din och den här, http://www.talkingelectronics.com/Proje ... nerP1.html

Blir det någon skillnad på effekt eller är det nästan samma sak? Och varför har du då gjort din version och inte den här som ser lättare ut? Vill du helt enkelt inte göra något för lätt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 4 jul 2004, 00:26 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Jag har ju en avdelning för diskussioner om "viktigare" saker som stått på nyhetssidan. Dock har den tillkommit först efter en del byggen så alla finns inte med. Jag får fundera ut någonting.
Din fråga skulle förövrigt passa utmärkt i den första forumsdelen: Moddar / egna byggen / elektronik.

Skillnaden är att den där har 6 lysdioder. Min har 16. ;)
För att få samma antal lysdioder skulle det behövs fyra stycken 4017, och sen lite fler av det mesta där på bilden.
Faktum är att genom att använda lite andra komponenter, skulle det kosta ca 200kr totalt inkl. moms...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 4 jul 2004, 09:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Okej, jag tyckte din var cool men såg lite svår ut så jag tänkte att jag kanske försöker mig på en sådan som jag postade. Menar du att det går att göra en sådan med 6dioder för ca200kr? Eller att man kan göra en "model stor" för 200kr? Om du vill och har tid/ork så kan du gärna måla upp kopplings schemat på hur man skulle göra det för lite fler lampor. Men du behöver ju inte om du inte orkar, jag tror jag fixar det där annars 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 4 jul 2004, 17:57 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
En sådan för endast 6 lysdioder kostar inte många korvören.
Här har du schema för den enkla modellen:
http://www.electronics-lab.com/projects ... light/035/
Observera att det ska sitta ett motstånd till höger där mellan sista lysdioden och jordtecknet.
Matningsspänningen vet jag inte vad det ska vara för det där schemat. Både 555 och 4017 klarar upp till 15V.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 4 jul 2004, 20:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Hur får du det till 6 dioder? Det står på sidan att det är till 6 okej, men som jag ser det på bilden är det 16 stycken ::) Eller är inte alla D1-D16 lysdioder?
Aha, nu kom jag på det ! Det är D1-d6 som är lysdioder och de andra är dioder? Vad ska det vara för dioder då? Är det möjligen 1N4148?

Bara så jag fattat rätt.... En 555 krets, en 4017, 2 motstånd på 22k:ohm: och 500k:ohm:, och en elektrolyt på 1uF, lysdioderna och dioder? Spelar det något roll vad det är för dioder? Vad ska det vara för volt tal på elektrolyten?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 4 jul 2004, 23:37 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Ja, Det är bara D1-D6 som är lysdioder. Det ser man på pilarna bredvid.
D7-D16 kan du lämpligtvis använda 1N4148 till. Den är billig och bra.
Tänk på att det är mycket billigare att köpa 25st av den. (om du ska handla på Elfa) 10st blir 18,20+moms. 25st blir 6,28+moms. Svårt val... ;)

Om du inte upptäckt det i schemat så är motståndet på 500k en trimpotentiometer.
Sen behövs ett motstånd som inte är med i schemat. 120 Ohm. Det ska sitta längst bort till höger mellan jord och den gemensamma ledningen till D1-D6.
Sen kör du kretsen på 5V.
Elektrolyten kan du ta en som är för 16V. Om det inte finns 1µF 16V så ta en som är för 25V. Det spelar ingen roll. Man brukar ta elektrolyter som är för minst dubbla arbetsspänningen, för säkerhets skull. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 5 jul 2004, 19:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Hur ser man skillnad på en Trimpot och vanliga motstånd? Och det motståndet på 120ohm, beror inte det på vad jag har för lysdioder? För dioderna gör väll inget sådant?

EDIT: Såg att på Elfa finns det 4 olika 555:or, det ska vara NE så då är vi nere på 2 sorter, och sen ska det vara NE555N eller NE555D? Och vad är skillnaden mellan dem? Kanske inte viktigt men skoj o veta :rock:

Så nu har jag fixat en lista och vill höra vad du säger om den, kanske finns något som jag skrivit fel eller som det finns billigare av. Tog det jag hittade.

64-674-68
Trimpot 82P 500kohm

60-106-56
Motst 22kohm 5% 1/4W

75-033-60
EL323HD LED 5 mm röd

70-005-57
1N4148 switchdiod 4ns

73-042-64
NE555N timerkrets DIL8

73-471-80
CD4017BE logikkrets

Elektrolyten har jag lite svårare för, hittade en på 1uF men den var för 150v nånting så den är nog inte rätt. Ska kolla vidare men är det något som finns billigare så tipsa gärna, alltså om jag har tagit "lyx version" av något, där det finns billigare men som fungerar lika bra till det här.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 6 jul 2004, 01:42 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
En potentiometer har en tredje ledning in i sidan. Där är skillnaden.

Ta ett motstånd på 150 Ohm istället för 120. Det blir bättre för den lysdiod jag valt nu.

Egentligen ska du ha NE555N, men den har utgått ur sortimentet. Har du tur finns den kvar i lager...
För att vara på den säkra sidan så tar du NE555P. Den är så ny så den har inte kommit med i katalogen än. Den har nummer 73-042-65. Du får använda knappen "snabbköp" längst ner, och lägga till den manuellt i kundvagnen.

Elektrolytkonding: 67-013-12
Trimpot: 64-415-13 (det går bra med 470k istället. 500k är inte standard)
Lysdioden var inget bra val. Ta 75-020-81 istället.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 6 jul 2004, 08:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Okej tack, då ska jag köpa det här senare i veckan. Enligt sidan så finns NE555N i lager i gbg. Och trimpoten kommer 7 juli. Så då ska jag nog kunna fixa det här innan helgen, så man har något o göra i helgen iaf :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 12 jul 2004, 16:36 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Nu kan du ansluta dig till skaran av nöjda förslagslämnare.
Jag har nämligen skapat trådar i kommentarforumet till varje artikel, samt placerat länkar till berörd tråd i slutet på respektive artikel.
:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 12 jul 2004, 20:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Mmm perfekt ! Precis så ville jag ha det. Bra gjort.... det blev ju grymt snyggt också. Men framför allt, gillar du det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 13 jul 2004, 03:51 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Tja... Finns ju ingen nackdel vad jag kan se, så det är ju bra ;D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 13 jul 2004, 19:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Bra, nackdelen kan ju vara att det är jobbigt att göra men nu är det ju gjort :D

Nu har jag fixat sakerna från Elfa. Köpte allt till Knigtrider och VU förutom 2st LM3914, funderar på att beställa dem från någon annan butik och skicka med brev, för de fanns inte på lager i gbg men de kanske finns i någon av de andra butikerna? Ska kolla lite på det men jag bygger Knigtridern undertiden. Sitter o bygger på den nu faktiskt.

FRÅGA: På sidan där ritningen finns, jag kan inte se vilka poler som ska vart på IC kretsarna. Har du lust att rita upp just den delen lite tydligare? Eller iaf säga vilka av polerna på IC kretsarna som ska vart. Deras pinout hjälpte mig inte så mycket, fattade inte mycket av den :(

Kan bli många frågor nu, sitter här o funderar på lite saker.

Vart ska VDD ? För på sidan står det att "Note that VDD and GND for the ICs are not shown in the circuit drawing" GND vet jag att den ska till jord men vart ska VDD? Och vad står VDD för, skulle vara skoj att veta.

På 4017 bredvid RST så står det ENA den ska till jord men vilken pol på 4017 är det? Kan det vara #13 NOT ENABLED ? Men om den inte används varför ska man kopplainn den till jord? Och vad är det för ring i slutet av den närmast 4017?

Troligen sista frågan: Trimpoten, hur ser jag vilket ben som ska till vad? Kan man vända på den eller är den som motstånd? För de spelar la ingen roll vilket håll man sätter dem på? Bi polära eller vad heter de när de är sådana? Bi polära kanske är något helt annat :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 13 jul 2004, 21:23 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
VDD är drivspänningen. 5V t.ex

Jag ser inte det svåra? I tabellen står ju exakt vad varje pinne på IC-kretsen är för något. Pinne 1 är Q5, pinne 2 är Q1 osv.

http://www.elfa.se/pdf/73/735/07354996.pdf på sidan 1 finns en bild nere till vänster som heter pin configuration. Exakt som det ser ut.

Trimpoten kan du vända på hur du vill. Det enda som är viktigt är att det streck med en pil på i schemat är den pinne som sitter "ensam" om man säger.
Det mindre viktiga är att om den nu vänds å andra hållet, så får man vrida åt vänster för att öka farten, isstället för åt höger


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 13 jul 2004, 22:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Hahaha konstigt att min inte fungerade, visste inte vad VDD var så jag hoppade över den :D Så där det står VDD ska den bara dras till plus polen? Provar det iaf, får se om det vill sig bättre nu då.

Jag kollade inte jätte noga förens jag skrev inlägget, efter att jag kollat en del o klurat kom jag på att det enda svåra var vad Q är på 555 ? Och nu var jag trött men efter yterligare tänkande, räknade jag pinnarna och så räknade på jag ritningen, 6st på ritningen och 8 på 555:an, och VDD o GND var inte inräknade på ritningen..... och jag har kopplat in 5st ..... måste nästan vara OUTPUT som är den enda kvar som ska till CLK :D

Och det där med trimpoten fattar jag inget av men jag provar ändå :D Vet inte riktigt om jag kopplat den rätt, men den som är "ensam" ska jag nog ha fått på plats, får la se om de funkar något :p

EDIT: Kan inte få det att fungera, får fortsätta imorgon kväll med felsökningen, jobbar 10-18 så jag har inte mycket tid över att fixa den här känns det som. Det blev lite rörigt på kopplingsdäcket med alla dioder och sladdar till dem, visste inte hur jag skulle koppla upp det på bästa sätt så jag drog kablar till alla :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010