logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: tor 28 mar 2024, 15:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Autoclicker modda en mus?
InläggPostat: sön 31 dec 2006, 19:44 
Offline

Blev medlem: sön 12 nov 2006, 21:41
Inlägg: 3
Hej tänkte att jag skulle kunna få lite hjälp med att modda en mus här. Iallafall lite förslag och/eller synpunkter.

Saken är den att jag spelar ett spel, inget namn, där jag har tröttnat på att sitta och klicka flera hundra gånger när man gör vissa saker. Lösning: använd en autoclicker naturligtvis. Men det är ju lite tråkigt att använda ett program när det borde gå att moddad musen, dessutom mycket coolare ;D .

Har ännu inte fixat någon lämplig mus och har ingen lust att skruva upp den jag använder för att kolla hur de egentligen fungerar. Mao baseras min plan på antagandet att när man trycker på knappen sluter man någon krets och musen skickar en signal om att man har tryckt på knappen.
Om någon vet at detta är fel så skulle det vara tacksamt att få reda på det innan jag börjar operera en fult fungerande mus.

Vad jag hade tänkt mig är helt enkelt att sätta vippomkopplare (tror jag de kallas) på musen som aktiverar autoclick funktionen. vilket tar oss till det egentliga problemet. Hur bygger man autoclickfunktionen? Enligt mitt antagande så är det ju bara att sluta en krets för att få ett klick och då borde man ju bara kunna koppla in sig på den någonstans. Problemet är ju att det bara skulle ge ett klick. Hur får man den att generera många klick?

Att dessutom kunna variera antalet klick per tidsenhet vore ju också trevligt. Kanske inte exakt 100klick/s men att kunna välja något i still med få/många/massor.
Nu när jag tänker på det skulle en LED som markerar klicken vara trevligt också.

Någon som har en aning om hur man kan konstruera något sådant här?

Gott Nytt År på er!! bara några timmar kvar nu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 1 jan 2007, 17:27 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
När man gör något med musen, rör på den, klicka på en knapp, rullar med scrollhjulet etc. så skickas en seriell signal till datorn med ps/2-protokollet. Bitströmmen innehåller vilka knappar som trycks ner och hur långt musen rörde sig sen senaste signalen mm.
Det du måste göra (enklast) är koppla in något som sluter de två ledningar som normalt sluts av just musknappen.
Nu vet jag inte om någon av de ledningarna är jord eller +5V. Om så är fallet, räcker det med en timerkrets, NE555, som man kopplar som en a-stabil multivibrator, som i sin tur styr en transistor, som sluter knappen om och om igen.
Om nu inte någon av lednignarna är vare sig +5V eller jord, får man använda en optokopplare istället för en transistor till timerkretsen.
Att ställa hastigheten steglöst och ha en lysdiod som blinkar efter takten är inget svårt.
Det du först måste göra är alltså att kolla ledningarna till den knapp du vill ha autoklick på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 1 jan 2007, 18:55 
Offline

Blev medlem: sön 12 nov 2006, 21:41
Inlägg: 3
Precis vad jag hade tänkt mig, att man bara behövde sluta kretsen för att få ett klick :) Då är det väl bara att fixa en billig mus och kolla vad som finns i den. Clas Ohlson borde ha något i 60kr klassen som är stort nog att rymma lite extra saker, måste ju gå att sätta omkopplaren för autoklick på ett ställe där den inte är för mycket i vägen. Sedan behövs det ju lite plats internt också men det borde inte vara något problem.

NE555 känner jag till men vad är en a-stabil multivibrator?

Helst skulle jag vilja ha en vippomkopplare (vippströmställare?) med en kåpa på men de jag hittar är alldeles för stora för att monteras på en mus. Någon som vet vart man kan hitta små?
Möjligen att man kan ett stort hål i musen och försänka en stor så att den inte är i vägen... beror väl på vad jag får tag i för mus antar jag. Annars går det ju alltid att bygga en egen kåpa av något lämpligt.


Senast redigerad av Calexus mån 1 jan 2007, 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 1 jan 2007, 19:03 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
En a-stabil multivibrator är en krets som hela tiden skickar ut en pulserande spänning, typ. Av på av på av på av på osv. En fyrkantvåg helt enkelt.
Många har byggt en sådan i skolan, som blinkar två lampor eller lysdioder om vartannat, dock med transistorer. Men det är enklare såhär

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 1 jan 2007, 23:31 
Offline

Blev medlem: sön 12 nov 2006, 21:41
Inlägg: 3
Ah en sådan har jag också byggt i skolan någon gång men det är ett tag sedan. visste faktiskt inte att det kallades för en a-stabil multivibrator. Dvs inte innan jag kollade med wikipedia för att se vad det var du skrev om :)

Men tack för att du till och med tog dig besväret att fixa en tjusig bild.

Lika bra att jag varnar för jag kommer nog att komma med fler halvdumma frågor. Konstruera elektroniska grejor är egentligeninte mitt bord utan jag brukar nöja mig med att bygga sådant som jag har ett kopplingsschema till när jag ger mig in i hårdvarans konstiga värld. Eller möjligen att jag reparerar något som redan har alla delar där de ska vara. Det är mycket lättare med mjukvara ;D då vet jag i alla fall vad jag gör.

Edit >>>
Den här var ju trevlig http://www.falstad.com/circuit/ex-555.html


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010