logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: tor 28 mar 2024, 23:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: bygga pulsräknare -> pc
InläggPostat: mån 13 nov 2006, 01:16 
Offline

Blev medlem: sön 12 nov 2006, 01:40
Inlägg: 18
Ort: Västerås
Har någon några bra ideer, gärna exempel på något som man hittar ritningar på på nätet på hur man bygger något som räknar blinkande lysdioder och får dessa loggade på datorn?

Jag såg en kille på nätet som läste av sin elmätare på det viset, vore väldigt intressant att hålla koll på den lite nogrannare! Vissa dagar förbrukar vi 160kwh, fast det inte är kallt ute.... :'( Nåja, han skrev något om en dallas räknare och 1-wire, men inga direkta detaljer. Inte nog för mig att lista ut hur han gjorde i alla fall. Jag är ganska grön på elektroniken, dock inte helt, men nästan och tacksam för hjälp.

Elmätaren blinkar 1 blink / förbrukad watt.

Hur göra? Någon måste redan ha byggt sådana och lagt ritning på nätet gissar jag, men var...

Hade även tänkt att en sådan grej kunde bli en vindmätare också....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 13 nov 2006, 19:09 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
1 blink per Wh menar du? Så om du slår igång spisen så den drar 1000W, så har det blinkat 1000 gånger på 1 timme då?

Ska du ändå dra en kabel så är det ju onödigt att krångla till det med 1-wire.

Teoretiskt skulle det räcka med en enda fototransistor och en längd 2-ledarkabel kopplad till serieporten på en dator som man skriver ett litet program till som räknar pulserna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 13 nov 2006, 20:22 
Offline

Blev medlem: sön 12 nov 2006, 01:40
Inlägg: 18
Ort: Västerås
mmm, det är väl så jag förstått det med blinkningarna...

Ja, varför krånga till det? Tycker inte om att krångla till det :D
Ditt förslag låter mycket mera tilltalande.
Den lilla (gröna) dioden blinkar väldigt svagt och sitter en bit innanför skyddskåpan, men det kanske inte är något större problem. Tänker jag mig fototransistor (eller diod kanske ger samma resultat?) så tänkte jag mig att de ville ha lite mera ljus. Men min erfarenhet är begränsad.

Kan någon ge en liten vink om hur en sådan lösning skulle se ut?
Förslag på krets och stift på porten...

Stift 3-4 och bara sladd med fototransistor i andra änden?
ström kommer i 3 och när det lyser så släpper den igenom till 4 och en puls registreras? känns lite för enkelt...

Har sett någon activeX till VB som pratar med portarna, den kanske jag kan pilla lite med. Om ingen redan löst det förståss, som sagt varför krångla till det...

Det kan vara kul att lösa saker på sitt sätt ibland (ganska ofta), men med snart 2 barn och husbygge på slutfasen så lovar jag att man är glad att hitta färdiga lösningar ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 13 nov 2006, 22:29 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Jo det är precis så enkelt.
Dock ska emittern på fototransistorn kopplas till pinne 5 (GND).
Kollektorn kopplar du till valfri pinne av 1 (DCD), 6 (DSR), 8 (CTS) eller 9 (RI), beroende på vilket som är enklast att kolla av.

Men om lysdioden lyser så svagt som du säger, kan det ju bli problem.
Grön ligger på runt 510-520nm våglängd, och den fototransistor jag hittade med högst känslighet i just det området är http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=1855.htm
Du måste nog skärma av så att så lite ljus från rummet runtomkring som möjligt kommer in. Helst ska det vara kolsvart.
Jag misstänker också att du måste förstärka signalen, tyvärr. T.ex med en operationsförstärkare.

Jag har inte sett några scheman på sånt här. Jag har ett par fototransistorer, men du lär hinna prova innan jag har orkat testa nånting ;D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 15 nov 2006, 11:21 
Offline

Blev medlem: sön 12 nov 2006, 01:40
Inlägg: 18
Ort: Västerås
Tackar, ska ge mig på det snart... Har dock tänkt om och kör nog via parallellporten istället, det sitter liksom en termometer på serieporten :)

Köpte föreslagna fototransistor och en kontakt till burken idag, igår dammade jag av mina gamla VB skivor och laddade ner en IO driver. Ska leta på mitt licensnummer och installera ikväll.

Steg 1 är att få till en programvara som räknar tryck från en vanlig strömbrytare kopplad på lpt1, sedan koppla en led eller nåt till fototransistorn och se om den reagerar på blinket, sedan få det att funka ihop... Sedan kommer databasbyggandet, sedan har jag lite ideer på överkursfunktioner, men lite i taget... ::)

Återkommer möjligen/troligen med fler frågor under arbetets gång, om inte annat kommer en rapport när jag är klar (eller gett upp)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 nov 2006, 02:02 
Offline

Blev medlem: sön 12 nov 2006, 01:40
Inlägg: 18
Ort: Västerås
Ok, nu är jag på G, lite i alla fall ;)

Jag har läst mig till att man alltid kan läsa från pinne 10,11,12,13 och att det finns +5v på pinne 1, jord på 18-25.

Om jag då vill ha en signal på pinne 13, visst bör jag kunna ta 5v direkt med en kabel på pinne 1? eller bör jag ha något motstånd där emellan?

Jag tänkte mig altså att "kortsluta" pinne 1 och 13 (dom ligger längst ut översta raden och är lätta att hitta) för att få en signal att registrera i vb. När det väl funkar manuellt så funderar jag på att låta fototransistorn (enligt inlägg ovan) styra ett relä som då ger direkt kontakt mellan 1-13.

Låter det som en vettig lösning?

Vill bara dubbelkolla men någon med lite mer erfarenhet innan jag börjar. Man kanske inte bränner hela MB om det går åt skogen, men det är illa nog om porten lägger av :'|


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 nov 2006, 15:21 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Nej... en TTL-ingång är alltid logiskt hög när den är oansluten, så du gör bäst i att sätta GND till den ingång du vill läsa av.
Och pinne 1 är bara hög (5V på gamla datorer, 3,3V på nya) om man säger att den ska vara det. Signalen där heter förresten "strobe". Det finns ingen pinne i parallellporten som egentligen är till för att driva nånting med, men sätter du en utgång till 1, så kan du driva saker där, som inte drar mer än kanske 10mA.

Men sätt fototransistorns emitter på någon av 18-25, och kollektorn på pinne 13.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 4 dec 2006, 21:07 
Offline

Blev medlem: mån 4 dec 2006, 21:03
Inlägg: 23
Ort: östra skåne
chaxboy: mycket intresant projekt... du är inte villig att dela med dig av mjukvaran när du är klar med den? ::)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 23 jan 2007, 21:06 
Offline

Blev medlem: sön 12 nov 2006, 01:40
Inlägg: 18
Ort: Västerås
Ok, liten lägesrapport och liten fundering...

Jag har klart läsaren av lysdioden, har ett relä som klickar fint i takt med blinkningarna. Programvaran är funktionsduglig för momentanavläsning.
Har just nu en usb gamepad som jag tänkte slakta och använda knapparna som brytare. Parallell och serieport kändes lite föråldrat, vill ju vara "framtidssäker" :) Enda felet är att programmet drar 99% av processorkraften #( Så jag kanske måste återgå till parallell porten ändå, ska pula lite mera och söka fel...

Nästa problem är att elmätaren sitter 50 meter från närmsta dator över en traffikerad plan. Lurar på laseröverföring eller radio. Synd att transciverserna är lite dyra, radio vore bättre än laser.

Någon som har någon enkel (och billig) lösning på den biten med radiosignal?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 25 jan 2007, 18:52 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Jag har haft lite funderingar på att använda ett billigt walkie-talkie-set från typ Clas ohlson, för att styra saker i garaget. Det borde inte vara så himla svårt egentligen. Man skulle ju kunan köra med toner som med ett modem, eller som på ett kassettbanden till C64. :)

Förresten så har ett vanligt relä en typisk mekanisk livslängd på ca 1x10^8 omslag, och en elektrisk på runt 2x10^5 omslag.
Så klickar det en gång i minuten, och du har otur, slutar det funka efter 5 månader...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 25 jan 2007, 23:20 
Offline

Blev medlem: sön 12 nov 2006, 01:40
Inlägg: 18
Ort: Västerås
Jo, walkeitalkie tanken har slagit mig också faktiskt... Efterssom jag bara behöver 1 eller 0 så bör det vara ganska simpelt. Din utveckling med tonstyrning låter spännanade :p~

Hmm, tänkte inte på reläts livslängd... Det blir snarare 1 klick / sekund...
Nåja, det håller väl för provkörning, sen får jag väl fixa optokopplare istället.
Hade räknat med 1 relä i andra änden också :/

Gillade tanken med relä, solklar 1 eller 0.

Min erfarenhet av optokopplare är illaluktande rök ;)
Men skam den som ger sig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 26 jan 2007, 18:42 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Optokopplare är inte krångligt alls. Styrsidan är en lysdiod, med normalt spänningsfall på ca 1,2V. Räkna ut motståndet som vanligt.
Andra sidan är som en vanlig transistor. Hur enkelt som helst ju. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 26 jan 2007, 21:20 
Offline

Blev medlem: sön 12 nov 2006, 01:40
Inlägg: 18
Ort: Västerås
Nej, det är väl inte det. Fick det att funka förut (15 år sedan) men sedan blev det en fin rökstrimla när jag kopplade in den där den skulle vara, så jag tröttnade direkt då dom var lite dyrare i förhållande till min inkomst när jag var 14 år...

Ger den en lika "klar signal" som ett relä, dvs till eller från. Eller kan man få något dumt läge där den leder lite, som en transistor som får lite ström på basen ?

Tittade lite snabbt på elfa och några frågor dök upp direkt.

Det finns de som har även basen på "transistorn" ansluten till ett ben och det finns de utan. Sunt förnuft säger mig att man då kanske kan ansluta "lysdioden" eller basen för samma resultat. eller? Dom "vanliga" är det ju inget att välja på...

Finns det någon optokopplare som tål lite högre ström? Lite snabbt gluttande visar att dom bara tål runt 50mA.

Förstår jag rätt om jag tror att det bara är att koppla basen på en vanlig transistor typ BD139 till emittern på optokopplaren så har man ett "relä" som tål 1 A (eller vad transistorn nu tål)?


squiz3r: Om du vill kan du få en förhandskopia på programmet, har löst problemet som drog processorkraft. Och det visar momentanförbrukningen på 10 sek och 1 minut samt förbrukning under dagen och gårdagen. Databas osv kommer att dröja till jag sett att det funkar som jag vill i övrigt. Det är nyttigt med någon mer som letar problem :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 27 jan 2007, 10:39 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Ja med en pinne till basen så har du en helt vanlig transistor i optokopplaren. Men för att det ska bli en optokopplare måste du använda lysdioden.

Men jag förstår inte varför du ska ha optokopplare eller relä alls. Eller vad det är du ska ha som drar så mycket ström. Det behövs ju inte ens 1mA.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 27 jan 2007, 20:56 
Offline

Blev medlem: sön 12 nov 2006, 01:40
Inlägg: 18
Ort: Västerås
efterssom jag har dom där 50 meter som jag behöver göra någon lösning på utan kabel... Just nu är tanken laseröverföring, sändarenheten är i det närmaste fördig (med relä) Har iofs inte testat vad lasern drar, men vis av erfarenheten (den lilla jag har) så tar jag det säkra före det osäkra ;)

Motagningen kanske jag kan nöja mig med en fototransistor istället för knappen på gamepaden (inte helt säker...), men nog skulle jag känna mig tryggare med något där emellan. Ett relä som sluter precis som knappen känns onekligen som en felsäker konstruktion, i ca 1x10^8 pulser åtminstånde :)

Hmm, föresten blir inte det typ 100 miljoner?
Med tanke på att varje klick indikerar 1 wh, dvs 100 miljoner betyder 100 000 kwh så hoppas jag verkligen att det räcker längre än 5 månader :/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010