logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: tor 28 mar 2024, 18:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 4 feb 2007, 11:22 
Offline

Blev medlem: mån 4 dec 2006, 21:03
Inlägg: 23
Ort: östra skåne
Du har inte lust att dela med dig av mjukvaran? :p~


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 15 apr 2009, 20:17 
Offline

Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:08
Inlägg: 2
Intressant projekt :)

Testade sampla några av Z+ modellen (ytmonterade).

Behöver någon form av övervakning mot "torrkokning" till IGNITRON-projektet så (behöver förmodligen kompletteras med någon form av säkerhets thermostat kopplad till kontaktorer men) tänkte prova hurpass tillförlitligt detta kunde tänkas vara för att få en uppfattning om generellt temp. index.

Sneglade en del på mris temp. modul, men detta verkar ju onekligen enkelt och smidigt om det funkar som det skall.

Tackar för tipset.
Får se om de dyker upp snart.


Edit: 4st verkar vara max man får sampla, enligt vad det verkar?
(kom upp en sur eftertext då jag skrev fem såg det ut som, men fyra godtog den verkar det som...)


Senast redigerad av Mizzarrogh tor 30 apr 2009, 15:42, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 30 apr 2009, 15:41 
Offline

Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:08
Inlägg: 2
Fick hem de små sötnosarna idag, såhär såg de ytmonterade ut:

Beklagar den dåliga bildkvaliteten... Vet inte riktigt vad som hänt med kameran.
Bild

Tänkte testa montera dessa på ett litet kretskort med två fjädrande skruvar så ovansidan ligger an mot mätytan och se om det blir någon skillnad i uppmätt resultat. (tänkte även prova att dra en fyrledare och använda resterande två påar som "returledare" för fort. anslutning av givare. så borde man väl teoretiskt sett få en snygg instalation utan nämnda problem i en trädstruktur tänkte jag?)




L


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 5 maj 2009, 22:28 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Jo det funkar att göra så, sålänge du ser till att INTE ansluta returtrådarna som ligger sist, och därmed bara är en död sträcka. Detta ger upphov till onödiga reflektioner och kan ge fel i avläsningen. Det blir samma sak som att inte ansluta termineringsmotstånd på t.ex SCSI-bussen eller i koaxialnät.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temperaturavläsning
InläggPostat: sön 4 okt 2009, 17:57 
Offline

Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:08
Inlägg: 2
Inget vettigt att tillföra nu heller i detta inlägg, men...
(Tack för påpekandet, tänkte avsluta linan med en enkel tamp alt fimpa anslutningen på returledaren borde således funka.)
Några tankar jag tänkte dela med mig om när vi ändock snackar tips och trix.

Funderade på att göra en bygel eller enkel mekanisk omkopplare på 5V pinnen så man i den färdiga installationen kan välja om man vill köra par. power eller en separat matning (på varsin egen slinga då...). (med bygel eller trevägs tunga så går det inte att felkoppla menar jag då man bara kan välja det ena alternativet vid installationen men ändå har möjlighet att välja om man tex behöver högre temp intervall, tänkte även lägga en punkt ovanför bygeln där man kan testa med mätinstrument så det underlättar eventuell felsökning genom uteslutnings metoden om man tex misstänker att bygeln korroderat))

Tänkte ha en mekanisk thermostat som säkerhets backup på rörmanteln. Men tänkte mig som sagt dessa givare för mer precist index då de mekaniska givarna har två fasta intervall (start +10 grader(lägsta säkerhet för att förhindra elektrodkontaminering) resp nödstopp vid över +45 grader) (tänkte försöka få tag på några Klixon bimetallgivare för detta ändamål då det ser ut att ha suttit sådana tidigare men skall som sagt vara special tydligen pga temp intervall)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temperaturavläsning
InläggPostat: fre 5 nov 2010, 18:23 
Offline

Blev medlem: tor 27 jul 2006, 20:05
Inlägg: 3
Ort: Kungälv
Hej MM!

Tråkigt att din elektronikmusa lämnat dig... Jag har i alla fall lyckats få igång 1-wire så jag kan hålla koll på mina servrar ute i förrådet. Detta tack vare din eminenta beskrivning!

Man tackar och bugar och återkommer med länk när jag lyckats lösa det. Använder förresten LoTemp från mrsoft.fi/software, funkar klockrent.

Ha det gott!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temperaturavläsning
InläggPostat: lör 6 nov 2010, 01:06 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Nämen så trevligt! :)

Musan har inte lämnat mig helt. Den har bara varit instängd bland all bråte överallt. Idéer är det inte slut på. Har inte orkat börja ta tag i något hörn nånstans. Men nu börjar det bli lite ordning på grejerna, och jag kan se en viss struktur på det inom en snar framtid. Mycket beroende av en ny stor hylla inne (med luckor för allt), och det extra förrådet i källaren med lagerhyllor i och arbetsbänk. Det vore väl själva f** om det inte skulle gå att få färdigt något av alla påbörjade saker snart. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temperaturavläsning
InläggPostat: lör 6 nov 2010, 11:20 
Offline

Blev medlem: tor 27 jul 2006, 20:05
Inlägg: 3
Ort: Kungälv
Härligt!

Jag har också en brist på passande utrymme, stoor brist blir det med 3 barn i ett litet radhus på 80 kvm...
Länk till mina temperaturer är här: http://stenlöf.se/PHP/last.php
men jag måste göra ett php-skript som byter bild dag för dag så jag slipper göra det manuellt.

Ha de gott!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010