logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: tor 28 mar 2024, 20:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Egen domän - hemmaserver - linuxdist?
InläggPostat: mån 25 sep 2006, 17:38 
Offline

Blev medlem: tor 27 jul 2006, 20:05
Inlägg: 3
Ort: Kungälv
Hej där!

Jag har satt upp en webserver med en egen fungerade hemsida på. Jag använder mig av dyndns.org eftersom jag har ComHem som inte använder fast IPadress. Det jag undrar över är två saker:

1. Om man har ett eget domännamn och lägger upp sidan hemma, vad använder man sig av då när man har dynamsikt IP? Dyndns då också?

2. Jag kör med Windows server 2003 men har fått tag på en Pentium 200 Mhz. jag tänkte använda den som router/brandvägg eftersom W server 2003s egna inte är så mycket att ha efter vad jag har hört. Jag provade med Kerio Winroute men den var för avancerad för mig, den blockade ALLT.

Jag har Linux Ubuntu hemma men den kanske är onödigt avancerad för router/brandvägg? Någon rekommendation? Jag vill kunna köra den från arbetsdatorn. Jag är inte så värst hemma på Linux men meningen med allt det här är just att lära sig lite nya saker.

Så? Några förslag?

Ha de gott!

_________________
Morfar - på riktigt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 26 sep 2006, 19:21 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Hos loopia, som jag använder, kan man konfigurera sitt domännamn så det pekar till en annan webadress, och då kan man ju peka på och använda just dyndns. Det går även att ställa in så dyndns-adressen inte syns, utan bara den "riktiga" adressen man skaffat sig. Det skapas en tom frame som sidan öppnas på. Det syns inte, men kan ju strula för dem som inte klarar frames. Men det är väl inte särskilt vanligt idag.

Jag kan inte säga nåt särskilt om brandväggar då jag inte har någon alls, förutom den som finns i min router. Kör win2000 på en gammal AMD 1GHz. Inget antivirus heller. Har scannat burken manuellt nån gång ibland, men det har aldrig funnits något.
Har aldrig råkat ut för någon slags attack.
Kan kanske bero på att jag aldrig surfar med den burken, och har avinstallerat allt som gått att få bort. Har rullat problemfritt i flera år nu. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 27 sep 2006, 21:46 
Offline

Blev medlem: tor 27 jul 2006, 20:05
Inlägg: 3
Ort: Kungälv
Ok, jag får se hur jag gör då. Men tack för svaret i alla fall, blir nog lite Linux på nåt sätt för mig...

_________________
Morfar - på riktigt!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010