När jag var liten, fick jag en låda som hette den lille elektrikern. Den var väl rolig ett tag, men behandlade i princip bara glödlampor och elektromagnetism. Man kunde bygga en motor, en ringklocka och lite sådant. Den hamnade ganska snabbt i garderoben, och delar togs till andra experiment.
Den andra lådan jag fick var betydligt bättre. Den hette elektronikskolan grundlåda, och ingick i serien "Sverige lär elektronik" från Catus AB. (
http://www.catus.se ) Den lådan var mycket lärorik, och med följde boken Grundbok 1 i albumformat som tog upp batterier, lysdioder, motstånd, potentiometer, fotomotstånd, Termistorn (NTC-motstånd), kondensatorer, dioder, likriktarbrygga, transistorer, säkringar, parallell- och seriellkopplingar, samt elektronikens historia i korthet.
Sen fanns påbyggnadslådor med IC-kretsar och annat smått och gott. De har jag inte haft dock.
Lådorna finns kvar, och böckerna går även att skaffa separat, utan lådor och komponenter. De har även en brevkurs. Kanske kan vara något?