logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: tor 28 mar 2024, 12:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny IDE kabel ;)
InläggPostat: lör 31 jan 2004, 21:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 4 maj 2003, 21:34
Inlägg: 176
Ort: Gävle
Ja satt o hade tråkigt! :( helt plötsligt fick jag en superb "IDE"!! :)

Jo, jag hade en massa skrivar kablar över så jag kapade till 3 dm x 3 för att jag behövde 40 ledare o i den sitter det bara 19 isolerade +GND som är oisolerad. Sedan var det dags för att ta ut alla sladdar ur det jag hade kapat till.

Sedan letade jag fram en flat IDE kabel för jag behövde kontakterna från den, jag tog bort kabeln därifrån så det bara var kontakt hyllsan kvar med piggarna i.

Krympslang är ett bra hjälp medel. sedan skärde jag till 40 st x 150mm av krympslangen.

Nu så är det dags för att skala alla 40 sladdar ( det är bara på ena sidan vi snackar om nu ), förtänna dom oså medans lödkolven är varm så förtennde jag alla piggar i kontakthyllsan.

Nu var det bara o löda fast alla kablar på varsin pigg (glömm inte o sätta på krympisarna på varsin sladd!).
Inna du går vidare så delar du upp hela kabelbunten i 3 delar o flätar den.
När du har gjort det så ska du löda samma sak på andra sidan av kabeln men följ inte förgerna för du kommer ha 2 eller 3 sladdar av samma färg. Det lättaste är att man piper sej fram ( multimeter ) eller om du inte använder samma kabel som jag så kan man använda fler markerad sladd typ röd/vit, brun/vit osv.

När båda siderna är fördiglödda så ska du krympa sladdarna antigen med en tändare eller med en fön för "byggnads bruk" vad man nu ska kalla det :)

Har du krympt krympisarna? Ok! så ska du använda silikon som man smälter med en värmepistol anpassad för silikon. Här kan du välja vilken färg du vill ha, bara springa in på Clasohlson o köpa den färg du vill ha, själv så har jag transparent.

Nu så ska du fylla varge springa mellan sladdarna med silikon på båda siderna av sladden, när du gjort det så ska du forma som typ som bilden visar:

Bild

Alltså det ljus gråa, det är det du kommer hålla i när du trycker i sladden o när du ska dra ut den. snåla inte med silikon om du vill få det o vara som fabrikats gjort! ;)

TIPS: låt silikonen bli ordentligt varm! den fäster i kontakt hyllsan bättre då, en fördel!


LYCKA TILL
©Adis

_________________
ADiS SiDA


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 1 feb 2004, 01:58 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Det där silikonet du snackar om som man smälter med värmepistol, det råkar inte vara sådana stavar med smältlim man har i limpistoler? ;)

Fast du kanske menade en sån med "värmepistol". En i din mening "fön för byggnadsbruk" heter varmluftspistol, eller värmepistol.

Stelnad silikon går inte att smälta, så det är ganska säkert att det är smältlim du har.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 1 feb 2004, 19:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 4 maj 2003, 21:34
Inlägg: 176
Ort: Gävle
Madmodder skrev:
Det där silikonet du snackar om som man smälter med värmepistol, det råkar inte vara sådana stavar med smältlim man har i limpistoler? ;) Japp det är det

Fast du kanske menade en sån med "värmepistol". En i din mening "fön för byggnadsbruk" heter varmluftspistol, eller värmepistol.
Så heter det, kom inte på namnet... :)

Stelnad silikon går inte att smälta, så det är ganska säkert att det är smältlim du har.

_________________
ADiS SiDA


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: allså vad är det för menning med denna ide kabel?
InläggPostat: mån 26 apr 2004, 11:54 
Offline

Blev medlem: mån 26 apr 2004, 11:06
Inlägg: 3
..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 27 apr 2004, 15:08 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Och fortfarande så funkar inte den där kabeln så bra att köra saker snabbare än UDMA33. UDMA66, 100 och 133 går ner i 33 med den kabeln. Men det svarade jag på 64bits, så det vet du väl redan om :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 27 apr 2004, 17:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 4 maj 2003, 21:34
Inlägg: 176
Ort: Gävle
jepp de gör jag, håller på med en ny version... :)

_________________
ADiS SiDA


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 27 apr 2004, 22:12 
Offline

Blev medlem: mån 26 apr 2004, 11:06
Inlägg: 3
allså vad har man denna ide kabel till?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 28 apr 2004, 08:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 4 maj 2003, 21:34
Inlägg: 176
Ort: Gävle
till Hårdiskar, cd spelare/brännare

_________________
ADiS SiDA


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 2 maj 2004, 01:14 
Offline

Blev medlem: mån 26 apr 2004, 11:06
Inlägg: 3
men om man tittar på din bild högs upp på sidan så ser det ut som om inputen är bruten på mitten


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 2 maj 2004, 09:42 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Tycker inte jag. De streckade linjerna visar att det är hål på insidan av kontakten. Har du aldrig sett en konstruktionsritning ? ;)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010