The Mad Modders
http://madmodders.se/forum/

moda en varvräknare för 4 cyl till 8 cyl motor
http://madmodders.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=239
Sida 1 av 1

Författare:  brandkatten [ lör 17 jan 2009, 10:47 ]
Inläggsrubrik:  moda en varvräknare för 4 cyl till 8 cyl motor

enkompis vill använda sin 4 cyl varvis som han har kopplat till tändspolen på bilen till en V8 som han har men då visra varvet dubbel så mycket.

Det är inte var dag man sysslar med detta men vill minnas att det finns kretsar där man delar frekvensen (pulserna) Nån som vill bistå mig i detta?

Författare:  Madmodder [ mån 19 jan 2009, 19:03 ]
Inläggsrubrik: 

Du kan använda dig av en JK-vippa i toggle-läge.
Info: http://www.allaboutcircuits.com/vol_4/chpt_10/6.html
Krets: http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =73-472-71
Den innehåller två vippor, men du ska bara använda en.
Koppla J och K på första vippan till +12V. Koppla clock till ingångssignalen.
Koppla J, K och clock på andra vippan till jord.
Koppla båda set och reset till jord.
Q på första vippan kommer då ha halva frekvensen.

Författare:  brandkatten [ tis 20 jan 2009, 00:45 ]
Inläggsrubrik: 

tnx svar. Ska kika på detta. Har lite kretsar på jobbet, tror du inte det går bra med D-vippor också?

Författare:  brandkatten [ tis 20 jan 2009, 08:39 ]
Inläggsrubrik: 

Äh,varför krångla till det. Ditt förslag är utmärkt. Har kikat lite i mina gamla läroböcker i D-teknik så det blir till o koppla upp det på däcket o anpassa lite med yttre komponenter

Författare:  Madmodder [ tis 20 jan 2009, 21:30 ]
Inläggsrubrik: 

En annan idé är att använda en 4017. Med den kan man dela med allt från 2 till 10. Kan ju vara bra till andra saker. :)

Författare:  brandkatten [ ons 4 mar 2009, 13:47 ]
Inläggsrubrik: 

Har kommit igång med det nu o har kopplat upp det på en exp-platta. Nu ska det kopplas in på kabeln som går från ´minus på tändspolen/till varvräknare. Undrar om det går att koppla direkt in på kretsens signalingång el om det blir för mycket dämpning då?

Bra tips ang 4017, kan vara användbart till något säkert

Författare:  Madmodder [ ons 4 mar 2009, 19:53 ]
Inläggsrubrik: 

Jag tror det är väldigt dumt att koppla rakt in, eftersom det kommer tillbaks en himla massa störningar bakvägen från tändspolen.
Det sitter troligtvis redan massa skydd mot det i mätaren, men det har du ju ingen nytta av utanför. :)
Prova sätt en likriktardiod i serie med signalen, och efter den två motstånd som förgrenar sig, en mot kretsen, och en mot +12V. Kanske ett par keramiska kondingar också som extra störningsskydd.
Glöm inte en avstörningskonding mellan jord och +12V precis intill kretsen. Du kan ta en vanlig polyesterkonding på 100nF. Annars kan du nog få lite knasiga resultat i bilen.

Kod:
                   | /|      _____
>---jordisgnal-----|< |--+--| 10k |---+---o +12V
                   | \|  |   ¯¯¯¯¯    |
                         |           ¯¯¯ 100nF
                         |           ___
                         |   _____    |
                         `--| 10k |---+--------> till kretsens clock-ingång
                             ¯¯¯¯¯    |
                                     ¯¯¯ 100nF
                                     ___
                                      |
                                      |
                                    ¯¯¯¯¯
                                     ¯¯¯
                                      ¯

Jag tror det ska funka... ;D

Författare:  brandkatten [ ons 11 mar 2009, 07:21 ]
Inläggsrubrik: 

ska testa detta.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/