logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: tor 28 mar 2024, 11:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: batteribooster som laddar, bluff eller?
InläggPostat: tis 20 maj 2008, 19:47 
Offline

Blev medlem: mån 28 jan 2008, 16:55
Inlägg: 15
http://www.danpower.com/specs/dan1212sv.html

Min son funderar på att köpa en sådan, Han har en bil + husvagn. Det sitter ett 75Ah i bilen + ett likadant i husvagnen. Batterierna är nästan nya.

En sådan där booster kan väl kvitta igentligen, vad är vitsen? Båda hans batterier får ju laddning från bilens generator så när han är ute o kör så laddas ju batterierna fulla efter ett tag när han tex har tagit ut stora strömmar vid tex start.

Är det inte helt onödigt med en sk booster?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 20 maj 2008, 21:45 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Ja det hela förefaller aningen tveksamt faktiskt. :)

Iofs kan man ju tappa någon volt i så långa ledningar, så då kan man ju faktisk ha nytta av något som switchar upp spänningen i husvagnen igen.
Jämför spänningen i bilens batteri med husvagnens batteri när generatorn laddar. En sån liten skillnad som 0,5V spelar roll.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 21 maj 2008, 15:19 
Offline

Blev medlem: mån 28 jan 2008, 16:55
Inlägg: 15
Ja, om det inte är perfekt kontakt i skarvar/övergångar så blir det ju spänningsfall som sagt vid höga laddströmmar så det kanske inte är så dumt i alla fal. Igentligen skulle man ju dra 2 st 10 kvmm kablar direkt från bilbatteriet till husvagnsbatteriet med någon bra snabbkoppling med ingen el mycket lite övergångs R.

En kille på Volvos forum skrev så här:

" kan kan vara en bra investering tror jag.
Den där booster
Ett batteri måste laddas med minst 14,4V för att kunna bli fulladdat. Har man tur så ger bilens generator så pass hög laddspänning, men då ska hela strömförsörjningsbiten vara i bra skick. Är bilen av lite äldre modell så är det inte säkert att generatorn ger ut mer än kanske 13,8-14V och det innebär att batteriet inte kan bli helt fulladdat.

När man kör bilen så varierar ju motorvarvtalet, då varierar också generatorns förmåga att ge ut tillräcklig laddström med bibehållen spänning. När man kopplar på tex en husvagn så belastas generatorn med några extra lampor, vilket kan (om bilens generator är i klenaste laget) göra att laddspänningen sjunker litegrann då motorvarvet sjunker ner till tomgång eller strax över tomgång.

Om vi nu antar att bilens strömförsörjning är i bra skick och att laddspänningen håller sig på runt 14,4V så betyder det att bilens eget batteri blir bra laddat, så långt är allting bra. Men när man kikar på den väg som laddspänningen ska ta sig för att komma till husvagnbatteriet, då ser allting inte så bra ut längre.

För det första är det en relativt lång väg från bilens batteri till släpvagnsuttaget, för det andra så är det nästan aldrig bra kontakt i själva uttaget, för det tredje så är det också en liten bit från husvagnens eget uttag tillhusvagnsbatteriet.

Tänk då ifall bilens strömförsörjning inte är i bra skick, då är utgångspunkten ännu sämre.

Jag har inte mätt laddspänningen på någon husvagn men jag törs ändå slå vad om att den INTE är 14,4V iaf, snarare lägre än 14V. Du kan ju för skojs skull göra en liten laddspänningsmätning på hans husvagnsbatteri när den är kopplad till bilen med motorn på. Skriv gärna om jag är helt ute och cyklar, men jag tror inte det Smile.

Sedan kan jag också säga att om man har dragit ur ett husvagnsbatteri en del, tex genom att kyl och annat har varit igång, så hinner inte generatorn ladda upp batteriet på 1 timme eller så. Även om laddspänningen är som den ska så tar det längre tid faktiskt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010