logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: tor 28 mar 2024, 21:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lastcell.
InläggPostat: mån 26 nov 2007, 20:47 
Offline

Blev medlem: mån 26 nov 2007, 20:36
Inlägg: 9
Hej.

Har kollat erat forum och blivit lite biten, skaffade några ds18s20 och fick det att funka ! Blev sporrad att fortsätta "bygga ut" och funderar på att lägga till en "våg" har en lastcell som jag skulle vilja kunna "läsa" via 1-wire.

Men besitter inte tillräckliga kunskaper i ämnet. :(

Cellen har tre trådar och jag antar att när vikten ökar så ökar resistansen mellan kabel 1 & 2 men minskar mellan kabel 2 & 3, är jag helt ute och cyklar ?

Hur skall man läsa detta på 1-wire nätet ? En ADC ? eller ?

Hur skall man koppla så dom inte tar ut varandra ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 26 nov 2007, 21:20 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
1-wire-adaptern som är beskriven i min artikel klarar inte mycket annat än just ds18s20. Eller rättare sagt den mjukvara jag känner till som fixar just den adaptern utvecklas inte längre.
Jag samplade en krets som gör om 1-wire till RS232, och en som gör om det till USB. Får se när jag knåpar ihop det...

Om det är som du säger ang. lastcellen (har inte pysslat med sådana) så är det ganska enkelt att invertera den ena med en operationsförstärkare. Sen sätta ihop båda signalerna med en till operationsförsärkare kopplad som summaförstärkare. Om det är rätt eller inte låter jag vara osagt... ;D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 27 nov 2007, 10:50 
Offline

Blev medlem: mån 26 nov 2007, 20:36
Inlägg: 9
Det finns en kretts (DS2450) tror jag den heter som är en ADC, och använder 1-wire, borde inte den gå att använda med någon form av förstärkare som du sa ?

Skulle vilja kunna väga förbrukning av pellets och även kunna få larm när dom är påväg att ta slut, och helst då på samma "nät " som övrig mät utrustning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 27 nov 2007, 18:28 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Naturligtvis går det att använda den kretsen. Det är bara det att det finns ingen mjukvara som kan läsa av den genom den passiva 1-wire-adaptern. Du får antingen köpa eller bygga en 1-wire-adapter som stöds av nyare mjukvara. Alternativt utveckla egen mjukvara som kan läsa av mer än bara ds1820 genom den enkla adaptern.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 27 nov 2007, 19:59 
Offline

Blev medlem: mån 26 nov 2007, 20:36
Inlägg: 9
Men en DS2438 (ADC) Tex. ? den finns med i listan över givare i logtemp. Vet inte hur "läsningen" pressenteras iof. men ???

Den borde stödjas på något vis. Även om den inte pressenteras på en graf ? eller ? jag vet inte för jag har inte testat, har beställt lite "samples" och väntar fortfarande !

Finns det någon som provat om det går att lägga larm mm. På dom kretsar som finns i listan (utöver DS18S20) ?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010