logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: tor 28 mar 2024, 21:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Relä-kontakt, svepa med handen över?
InläggPostat: sön 26 nov 2006, 17:00 
Offline

Blev medlem: lör 17 apr 2004, 22:45
Inlägg: 28
Ort: Lödde i skåneland
Om jag förstått rätt så har jag en 555a som ger ut en 3sec signal till en flipflop,som i sin tur ändrar sin utgång till inversen av förra läget,å som i sin tur drar/släpper ett relä?

har fotat byggsatsen,men pga strul så får du länken i text. http://web.telia.com/~u46712434/

sen fanns det vipp-info på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flip-flop_(electronics)

sen de sista men inte minsta,en qoute från elektronikforumet som är intressant.Om jag förstått de rätt,så kan ja komma undan med endast 55an?

"Jag har inte testat, men det ska gå. En 555-krets innehåller en flipflop-del som man kan komma åt, inte direkt, men genom några andra delar. (Minns inte block-schemat exakt.).......
.............
Du kan koppla den som en vanlig monostabil , fast istället för R1 har du en switch eller transistor. För att initiera kretsen sluts switchen och laddar C1, så utgången går låg. När man får inn en puls laddas C1 ut via DISCH, och eftersom den inte laddas igen via R1, kommer utgången att förbli hög tills kretsen blir resatt genom att ladda C1 igen.
Det kan vara en ide att koppla ett motstånd i serie med switchen, så att om kretsen skulle triggas samtidigt som C1 laddas kommer inte DISCH att kortsluta matningsspänningen."

Hoppas denna posten funkar..
Mvh Henrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 26 nov 2006, 17:08 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Hmm... de där bilderna är inte över någon krets! ;D
[edit] nu så

Här är ett exempel jag hittade på en av Bill Bowdens sidor:

Relay Toggle Circuit Using a 556 Timer

Sen är det ett litet problem. Tryckknappen i det schemat är varken knuten till +12V eller jord, och det är inte utsignalen från din krets heller. Det går liksom inte att bara koppla ihop då. Det skulle nog gå med en optokopplare mellan... EL817 är billig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 nov 2006, 19:04 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Nu har jag också köpt en sån där pryl.
Det är ju inte direkt så att lysdioden lyser med ett fast sken när man är i närheten. Den blinkar och flämtar rätt mycket :P Inte bra att driva relän med. Det måste till något som "renar" utsignalen, så att den antingen är helt av, eller helt på...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 nov 2006, 22:20 
Offline

Blev medlem: lör 17 apr 2004, 22:45
Inlägg: 28
Ort: Lödde i skåneland
nja prova skruva lite på den,jag har lyckas få ett ganska stadig utgång,en potta styr bara lysnivån på lysdioden,å den andra känsligheten på mottagaren,som jag förstått de.
Jag har lyckat få en ganska klar utsignal när jag håller handen över iaf.

Det lilla den svajar borde ju gå att fixa med en spänningstabb bara ju?

Har inte orkat pallra mig ner till elfa efter en 555a,så jag beställde tre hos kjell o co istället,så får prova sen när dom kommer :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 nov 2006, 22:41 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
När man håller handen still ja, men nu var det ju frågan om en svepning över, eller hur? ;)

Förresten är det nåt skumt med din webplats. En kompis ser inte 1 2 3 och 4.jpg. bara de där isometrisk mm. precis som jag hade från början.
kanske är det som strulat?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 nov 2006, 22:49 
Offline

Blev medlem: lör 17 apr 2004, 22:45
Inlägg: 28
Ort: Lödde i skåneland
Rättelse,fel på Telias(felias) webbplats,I rest my case.. :D prova om de funkar nu..

Men de där me svepningen va sant,men kan inte en spänningstab kompensera de iaf,säg att den e avvägd till att ge ut 5V,även om den får en kort puls,så ger den väl ut en kort 5V puls,som räcker för att trigga 555an?

nu e de iaf sussa kudde,tack för all hjälp,ovärdelig..

alla häftiga strömbrytarlösningar e kul,tror jag haft en liknande fråga här innan..Har du nån länk till cool kapacitiv(stavning?)motsvarighet,så länka gärna..

Godnatt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 28 nov 2006, 17:22 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
En spänningsstabilisator är ingen bra idé. Den kommer inte hjälpa någonting. Vad man skulle kunna göra är att koppla till en till transistor, som laddar upp en liten kondensator. Sen tar man spänningen över kondensatorn och matar till reläväxlaren jag länkade till tidigare.

Bild

Spänningen från K kanske ser ut som den röda linjen.
Efter den extra transistorn ser den då ut som den gröna.
Kondensatorn kommer då ha spänningen som motsvarar den gula, ungefär. Den kommer plana ut lite mer efteråt, som en skidbacke.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 nov 2006, 21:08 
Offline

Blev medlem: lör 17 apr 2004, 22:45
Inlägg: 28
Ort: Lödde i skåneland
Oj,nu blev det för svårt att få ihop detta. Var å köpte två standard-transistorer,en npn å en pnp,då jag inte visste vilken som behövs till detta sammanhanget.

jag är med på hela sammanhanget med kondensatorn,men har ingen aning hur man kopplar upp transistorn,och vilka värden jag bör ha på motstånd och liknande. Jag misstänker att du menar nått liknande "Ge"koppling som jag läste om på denna sidan:
http://faktabanken.nu/transistorer.htm

Om du skulle vilja dra upp ett schema i paint eller liknande så skulle de vara guld värt.
Och om du kan och hinner,så förklara gärna hur de funkar,så jag lär mig lite på kuppen.

Mvh Henrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 30 nov 2006, 19:31 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Det blev lite krångligare än jag tänkte mig, men det här funkar iaf.
Men jag ska prova med en 555:a också sen.

Lysdioden och R5 sitter bara där för att man ska se vad som händer.
Det här är alltså endast för att få en stabil utsignal från ultraljudskretsen.
Bild

Jag gjorde en bättre lösning med 4 transistorer också, men det är lite väl ;D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 30 nov 2006, 22:13 
Offline

Blev medlem: lör 17 apr 2004, 22:45
Inlägg: 28
Ort: Lödde i skåneland
tackar,nu ska jag se om jag kan förstå mig på detta,varför dom två extra transistorerna? Får man får låg signal annars,eller har det me att göra att signalen inte blir stabil annars?

Och vad har den parallela kondingen för jobb? somsagt,kul å lära sig=)
När du har tid vill säga,vill inte stressa,supersnällt att du tar dig tid!

Mvh Henrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 1 dec 2006, 21:16 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Ja, förklaring var det ja... ;D

Jo, när ingenting händer, så laddas kondensatorn upp till +12V via motståndet R2. Det ligger alltså full spänning över den. (se till att den klarar 12V. Den jag använde är märkt för 25V)
Transistorn T2 (som är en PNP) har då +12V på basen, och är då stängd.
När det sen kommer en 2V-signal från sensorn (K) öppnar transistor T1 och kortsluter kondensatorn, och det blir då 0V där. Då öppnar T2 och släpper ner plus till basen på T3, som öppnar upp för jord upp till 'UT' och lysdioden D1.
När det inte längre kommer signal in på 'K', stänger transistor T1, och kondensatorn kan börja laddas upp igen.
Eftersom motståndet R2 är ganska stort, tar det en liten stund för kondensatorn att laddas, och ända till det är ca 11V, lyser lysdioden. Det kanske tar en sekund eller så.
På så vis gör det inget att insignalen på 'K' fladdrar och har sig, så länge de "döda" perioderna är kortare än ca 1s.

Det hade gått precis lika bra att få lysdioden att tändas om man satt den under T2 mot jord, och struntat i T3, men eftersom jag tänkte gå vidare med reläväxlaren enligt 556-schemat av Bill Bowden, måste det vara en jordsignal. En transistor kopplad som en switch, fungerar alltid som en inverterare.
Man kan ju iofs koppla som en emitterföljare också, men det går vi inte in på här. ;)

Jag testade med en 555:a i monostabil koppling, men det fungerade inte riktigt som tänkt. Den räknade sin fördröjning och sen var det bra med det, även om jag höll handen för sensorn hela tiden. Vilket betyder att varje gång timern räknat klart blinkade lysdioden till lite. Klart obra.

Har kommit på ytterligare en lösning (troligen bättre, men framförallt lättare. Endast NPN-transistorer 8) ) som jag ska prova, innan jag presenterar den slutgiltiga lösningen, så att säga. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 1 dec 2006, 21:34 
Offline

Blev medlem: lör 17 apr 2004, 22:45
Inlägg: 28
Ort: Lödde i skåneland
haha du e underbar,fattar inte hur man tänker ut detta,förstår helheten,men hur kommer man fram till rätt tankebanor lixom. imponerad!
Tänk på =D men spara helgen till roligheter!

Mvh Henke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 1 dec 2006, 23:51 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Tankebanor... tja... man får testa och prova sig fram. Läsa lite fakta och information, prova andras tips osv.
När man vet hur varje pryl i sig själv fungerar, är det ingen större konst att koppla ihop prylarna med varandra. Det gäller att komma på funktionen bara. Liksom "AHA! Är det SÅ det fungerar. Så simpelt..."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 2 dec 2006, 13:00 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Sådär. Nu har jag en fullt fungerande svepaktiverad reläväxlare. :)
Ska bara rita upp schemat.

[edit]
Så. Jag struntade i 556-lösningen. Blev mindre antal komponenter då.
Det är en fördröjning på ca 2 sekunder, så snabbare än så kan man inte slå av och på reläet.

Bild

Bild

Och såklart en liten film på det hela ;D

DivX 6.0.4, 1,2MB


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: gott nytt år!
InläggPostat: tor 4 jan 2007, 00:32 
Offline

Blev medlem: lör 17 apr 2004, 22:45
Inlägg: 28
Ort: Lödde i skåneland
Tjenare,jag har inte fått tummen ur..,tja du vet..
Tycker din ser ut att fungera perfekt!
Dock så lyckas jag inte lika bra. Längre ner kommer en länk till eagle schematic & board(antar att du använder det).

Det är iaf väldigt frustrerande då ja inte ser vad felet är. Den uppför sig så att lysdioden,
(å nu menar jag hela tiden lysdioden på ditt schema,inte u-ljudsgrejen),
hela tiden är tänd,och när en puls kommer från K så släcks den i 2 sec.
Sätter jag C1(klockan på 4013?) till R1 en gång,å sen släpper den,så uppför sig lysdioden tvärtom,dvd är släkt,å tänds i 2sec.

Jag har försökt fel-kolla och vad jag kommit fram till är att:

*De pinnar på 4013som ska vara jordade är jordade,och inga andra.

*Pulsen som kommer till klockan är 2sec lång,10V,och kommer bara en puls per "omgång" när K sänder en signal.

*Q1 och Q1' ändrar läge under de 2sec klockpulsen varar. sen skiftar dom tillbaka istället för att stanna sådan.

*och somsagt,kopplar man C1 till R1 för en liten stund,o sedan kopplar bort det igen,så har den bytt uppförande,till tvärtom förut.


Jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter,hoppas verkligen du har tid å försöka reda ut det. tycker inte de skall vara några problem med mitt PCB iheller.
Säg till om det är något speciellt du vill ja ska kolla!
Tack så hemskt mycke i förhand hursomhelst.

Pcb o schema från Eagle:
http://web.telia.com/~u46712434/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010