logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 01:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Temperatursensor slutar leverera utan anledning (Nu Fixat)
InläggPostat: fre 2 feb 2007, 10:30 
Offline

Blev medlem: mån 8 jan 2007, 13:10
Inlägg: 8
Hejsan.
Jag har för ett tag sedan byggt en adapter till några DS18S20.
Nu har ena sensorn slutat leverera temperaturer. Det hände samma sak med en tidigare sensor. Den bara slutade leverera temperatur mitt i natten.
Denna sensor är monterad mitt inne i ett rum inomhus, och inga extrema temperatur avvikelser kan ha knäckt dessa denna tidpunkt i alla fall...

Jag har iofs lite "underlig" nätuppbyggnad.
D.v.s. Från adaptern har jag en 20 meters lina åt ena hållet, med en sensor i ändan. Sedan har jag en sensor åt andra hållet som sitter på en 15-meters lina. Kan det ha med saken att göra?

Typ detta:
Kod:
               ___
              |   |
              |   |
              |   | <-Dator
              |   |
              |___|
  _             |       _
|_|-------------------|_|
   
  ^                     ^
  Utomhussensor         Inomhussensor
  (20 meter)            (15 meter)


Ena kabeln är av typen som ni har som exempel på bygget, men den andra kabeln är en högtalarkabel och det är just den som failar.

Jag har provat med många olika program, så det är inte mjukvarumässigt problem.

Edit:
Notera att om jag bara kör en sensor i taget så funkar dom klockrent, men kör jag dom tillsammans så är det alltid en och samma sensor som slutar fungera, d.v.s. Inomhus sensorn ...

Edit:
Jag har mätt matningen till denna sensor, och den är på 6.13 vdc.

Har ni nån förklaring på detta fenomen?

//Andreas


Senast redigerad av anordlun tis 13 feb 2007, 01:39, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 2 feb 2007, 17:16 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Din T-koppling kan mycket väl vara boven i dramat. Att göra så är som att be om problem.
När man har långa kablar börjar man få fördröjda reflexer från kabeländen, som i värsta fall kan släcka ut databitar skickade från sensorerna. Har man dessutom ett T-kors, får man reflexer från två håll som möts igen mitt på kabeln. Inte bra.
Jag har börjat köra med en lite billigare kabel, men den är partvinnad och har vit mantel. Smidigare att skala också. 55-693-08
Möjligt att den är bättre pga tvinningen.
Du kan prova att sätta ett litet motstånd i serie med dataledningen i högtalarkabeln, 100 till 150 Ohm, och sen i slutet borta vid sensorn sätta en liten keramisk konding på någon nF mellan ledarna för att dämpa reflexen.

En application note från Maxim/Dallas
Guidelines for Reliable 1-Wire Networks

Där finns ett stycke som handlar om just ditt sätt att koppla; stjärnnät:

Citera:
Testing has shown that unswitched star-type network topologies (those with several branches diverging at the master) are the most difficult to make reliable. The junction of various branches presents highly mismatched impedances to the master, and reflections from the end of one branch may travel distances equal to nearly the weight of the network (rather than the radius) causing data errors. For this reason, the unswitched star topology is not recommended, and no guarantees can be made about performance in these topologies. Again, unswitched star-type topologies are not recommended.


Först och främst bör du ha likadana kabeltyper över hela nätet, för att få en så likvärdig impedans som möjligt.

Om du inte kan dra kablarna på något annat sätt, så kan du dra en 4-ledarkabel istället för högtalarkabeln, och koppla in adaptern till par 1, bort till sensorn, och sen vidare tillbaks i par två, som går vidare till din långa 2-ledarkabel. På så vis får du en enda långa kabel från adapterns synvinkel. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 3 feb 2007, 00:03 
Offline

Blev medlem: sön 12 nov 2006, 01:40
Inlägg: 18
Ort: Västerås
Jag har liknande problem, ibland så blir det ingen signal från sensorn som sitter närmast datorn. 50 meter billig larmkabel åt ena hållet 5 meter telekabel åt andra hållet och sensorn som tappas bland nästan direkt på kontakten.

Men jag ökade "lästiden" kommer inte ihåg vad det kallades i detta sammanhang, har vagt minne av 50ms ändrat till 70ms (?) och försvinner den 1 läsning så är det tillabaka nästa.

Jag hämtar data med 5 minuters intervall. Och jag är ganska nöjd, ökar jag läsintervallet till kanske 30 sekunder lär jag lida av det mer sällan, men å andra sidan, vad ska jag läsa temp ute och inne så ofta för?

Jag ska utöka nätet med ytterligare 30 meter åt nästa håll, och utöka min 50 meters slinga lite, får se om det ställer till det. Stjärnnät är ju inte optimalt...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 5 feb 2007, 12:43 
Offline

Blev medlem: mån 8 jan 2007, 13:10
Inlägg: 8
Kan den partvinnade kabel i sig dämpa reflexerna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 5 feb 2007, 13:05 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Hmm... en tvinning innnebär ju en viss impedans, och impedanser har en dämpande effekt på högfrekventa signaler, så det är ju inte helt omöjligt. Viss del av störningar utjämnas mellan ledarna i paret också.
Min teori. Jag lämnar inga garantier ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 6 feb 2007, 10:49 
Offline

Blev medlem: mån 8 jan 2007, 13:10
Inlägg: 8
Jag testade att lägga ett 100 ohms motstånd i serie med dataledningen, och en ytmonterad konding ( storlek okänd :) ) parallellt över dataledningen och "jord" på sensorn, men då ströp jag hela nätet, troligen var den kondensatorn för stor så den nollade all trafik :)

Jag tog sedan bort kondensatorn, och körde endast med den seriekopplade 100 ohmaren, och det verkar fungera.

Följande stod i länken som du skickade (I detta exempel hade man ingen kondensator).
Kod:
Perhaps the most successful implementation of this idea has used 150 resistors at each point where a stub is connected to the main trunk. This reduces the mismatch at the connection point by about 20%, and attenuates the resulting stub reflections by about 40%. However, the added resistance also degrades noise immunity by about 80%, so caution must be observed. (Tests have also shown good performance using 100 resistor values, which do not degrade noise immunity quite as much.)


I skrivandes stund har denna stubbe funkat klockrent, utan avbrott...
Jag återkommer med resultat om några dar, när den har fått belänna färg...


//Tack för ordet... Andreas N...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 6 feb 2007, 11:10 
Offline

Blev medlem: mån 8 jan 2007, 13:10
Inlägg: 8
Kod:
Du kan prova att sätta ett litet motstånd i serie med dataledningen i högtalarkabeln, 100 till 150 Ohm, och sen i slutet borta vid sensorn sätta en liten keramisk konding på någon nF mellan ledarna för att dämpa reflexen.


Hur många nanofarad är "någon nF"?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 6 feb 2007, 18:24 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Varför inte 1? ;)
Nej det står inget om kondensator i den texten.
Läste någonstans om en person som hade problem med reflexer och annat, så han satte en konding i slutet. Jag kan inte hitta sidan igen, så jag kan inte kolla exakt vilket värde. Du får prova några olika.
1pF 10pF 100pF 1nF 10nF 100nF... Den kan ju faktiskt också dämpa databitarna om man har fel värde, som du upplevde.
Det bästa är ju ifall du inte behöver någon alls.

Såhär ser mitt sensornätverk ut just nu. S=DS18S20-sensor
Kod:
                                         _  2,0m  _
                                     .--|s|------|s|
                                 2,0m|   ¯        ¯
____                                |
|    | 1,5m  _  2,0m  _  1,0m   7,0m | 1,5m   10,0m  _
|COM1|------|s|------|s|------o------o------o-------|s|
|    |       ¯        ¯       |             |        ¯
¯¯¯¯                         |5,0m         |0,8m
                              |   _         |   _
                              `--|s|        `--|s|
                                  ¯             ¯


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 6 feb 2007, 20:33 
Offline

Blev medlem: mån 8 jan 2007, 13:10
Inlägg: 8
Som du har kopplay det har du optimala längder....

Som sagt, så avvaktar jag med vidare modifikationer tills jag vet om det funkar med 100 ohmaren.

Ta i trä, men än har min sensor inte gett en felläsning sedan jag lödde på motståndet


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 9 feb 2007, 23:30 
Offline

Blev medlem: mån 8 jan 2007, 13:10
Inlägg: 8
Nu kan jag säga att detta motstånd på 100 ohm gjorde susen. Sensorn funkar mycket bättre nu, jag har inte adderat någon kondensator, då denna inte verkar behövas...

Jag bugar och bockar för hjälpen....

//Andreas Nordlund


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010