logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: tor 28 mar 2024, 14:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 28 jan 2007, 02:38 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Hehe, ja :)
Dock är den elektriska livslängden kortare än den mekaniska.
Men det är inga problem alls att stoppa dit en lite kraftigare transistor till optokopplaren. Då slipper du relä.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 4 feb 2007, 11:30 
Offline

Blev medlem: mån 4 dec 2006, 21:03
Inlägg: 23
Ort: östra skåne
Va den nya program varan till USB? Du har möjligtvis inte ett kopplingsschema?

//Daniel A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 5 feb 2007, 00:09 
Offline

Blev medlem: sön 12 nov 2006, 01:40
Inlägg: 18
Ort: Västerås
Ett litet problem har uppstått med min fjärrstyrning, lasermodellen...

Kopplade en fototransistor över kontakten på läsaren (mottagaren, fd gamepaden) Och det funkar fint för det mesta, (på skrivbordet på labbplattan...) Men i vissa lägen så är den på gränsen till att koppla, dvs den "vibrerar" -> massor med pulser blir det :s Det verkar även vara svårt att få till bara 1 puls, det blir lätt 10 vid varje skiftning.

Vet inte om det går att bygga bort med skärmning, testade med långt rör men i vissa lägen händer det även då. En röd plastbit lär minska ännu mer, men jag känner på mig att läget alltid kommer att finnas någonstans.

Har någon en lösning på det? Går det att lösa på annat sätt än jag provat?
Tänker att den fortfarande måste kunna läsa ljuset jag skickar...
:/
Man bör väl kunna göra som man gör med fjärrkontroller för att ge olika knappar olika "mönster" men det är bortom min kunskap tillsvidare och känns krångligt.

Kan ju skriva en kodrad som filtrerar höga frekvenser, men det blir ju fel.

Räckvidden på en irdiod, kan det tänkas bli 50 meter? Känns krångligare på så många sätt dock, gissar att det krävs en lins och så. Men man kan ju blockera allt synligt ljus då.



Daniel: Det är gamepad jag hade liggande jag slaktade och lödde kablar över knapparna. Har en bild på det, kan fixa in så småning om... Det är dock USB ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 5 feb 2007, 00:49 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Det är inte så krångligt att modulera ljuset som man kan tro.
Kanske med en laserpekare... Vet inte hur snabbt den kan slå av/på!
Du får prova helt enkelt. Dock går det då inte med relä längre ;)
Vi antar att lasern kan slå av/på i 50Hz utan problem.
I din sändare gör du en oscillator enligt valfri konstruktion, som aktiveras en kort stund vid varje puls. Den får i sin tur styra lasern. OBS! Inga relän ;D Lasern kommer då pulsera i 50Hz.

Mottagaren kopplar du sen till en tondekoder, som du trimmar in att känna av 50Hz.
Tondekoder
När rätt frekvens kommer in, ger den ut en signal.

Nu är iofs 50Hz en väldigt illa vald frekvens, eftersom lysrör och grejer blinkar i 50 (100) Hz. En fotodiod från en mus här ger 0,4VAC i vanligt lysrörsljus...

Men anledningen till att du får 10 och fler pulser på en gång, är troligen kontaktstuds i reläet. Kör med transistor eller optokopplare istället så slipper du det.

Har du lust att rita upp hur du kopplat allt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 5 feb 2007, 01:16 
Offline

Blev medlem: sön 12 nov 2006, 01:40
Inlägg: 18
Ort: Västerås
Tack för snabbt svar!
Hehe, låter som att du inte gillar relän ;D

Jag har faktiskt inget relä i testriggen på denna sida (mottagarsidan) så stuts är det nog inte, får se hur det blir med längre rör och filter och laser, använder bara taklampan nu.
Det är nog en bra ide att ta bort relät som styr lasern också även om jag inte kör med tonkontroll.

Tondekoder ser ut att rymmas i budget. Du menar att vid varje puls så skickar lasern 50hz i någon 1/10 sek och när tondekodern känner något som blinkar just 50hz så ger den 1 puls ut. Låter ju inte omöjligt... Det jag läser av ger 2-3 Hz som mest.

Blir det inte någon sådan nu så ska jag lägga det på minnet, bra att ha grej säger fantasin :D Ju mer jag tänker på det ju bättre ide är det. Bör kunna få bort de flesta störningarna. just 50Hz kanske är tokigt val, men 40 eller 60 utifall det skulle blinka i någon lampa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 5 feb 2007, 12:13 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Nej alltså, jag har för mig du hade ett relä på sändarsidan, som styr lasern. Kontaktstudsen i det reläet får lasern att skicka många pulser. En för varje studs. Det du gör är att föra över studsen till mottagaren via laser...

Det du kan göra i mottagaren är att sätta en fördröjare. Typ en 555:a i monostabil koppling, med en hålltid på 0,1-0,2s. På så vis får datorn en hög signal en lite längre stund, och under den tiden hinner alla studs studsa klart, och datorn får bara en enda fin puls.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 5 feb 2007, 14:03 
Offline

Blev medlem: sön 12 nov 2006, 01:40
Inlägg: 18
Ort: Västerås
Kanon! Tack, låter som en bra lösning!

Tänkte inte på stutsen på lasern :'|


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010