logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: tor 28 mar 2024, 15:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: VU-mätare för hårddiskaktivitet
InläggPostat: sön 8 jan 2006, 13:48 
Offline

Blev medlem: sön 8 jan 2006, 13:18
Inlägg: 5
Hej!

Jag skulle vilja bygga en VU-mätare för hårddiskaktivitet. Efter att ha spanat lite i de andra trådarna här på forumet tror jag att jag ska använda mig av en LM 3914 (det finns två varianter, men jag gissar på 73-267-30 ?). Fade-effekten skulle vara tufft att ha med, men efter vad jag har förstått så är det lite mer avancerat att få till den.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är att tolka följande kopplingsschema samt vad som behövs för detta bygge.

Bild

(Tyvärr kunde jag inte öppna tillhörande datablad. :( )

Tack på förhand!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 8 jan 2006, 18:56 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Jag gjorde för länge sen ett schema på en LM3914.

Bild

Den mäter mellan 0,5 till 11,5V, för att man ska vara säker på att det inte lyser vid 0V och alla lyser vid 12V.

Den funkar precis lika bra på 5V, men då mäter den mellan 0,2 och 4,8V istället, men det kan ju funka det med.

För att man ska få en stapel som är högre ju mer hårddisken jobbar, måste man fixa en lite krets som laddar upp en kondensator med pulserna som kommer från HDD-LED.

Man måste då ha en PNP-transistor (BC556B t.ex) en kondensator och troligen två-tre motstånd.

Den krets du gissade på har inga lödpinnar, utan måste ytmonteras eller sättas i sockel
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 8 jan 2006, 19:34 
Offline

Blev medlem: sön 8 jan 2006, 13:18
Inlägg: 5
Jo, jag tänkte köra på 5V (från usb).
Så det var alltså den andra modellen av LM3914 och PNP-transistorn (BC556B) med kondensator (vet du vilken?) samt motstånd kopplar jag in på mätingången innan den når LM3914?
Tror du att man kan ha både denna krets samt en lcd från samma strömkälla (usb)?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 9 jan 2006, 20:08 
Offline

Blev medlem: sön 8 jan 2006, 13:18
Inlägg: 5
Det blir nog ändrade planer. Jag kommer nog att bygga en "knightrider" enligt din guide, Madmodder, eftersom jag jag gärna vill använda mig av ett anpassat kretskort för att spara plats samt göra lödandet smidigare (ska in i en liten låda tillslut).
Förresten, denna går väl bara att använda med PATA-hårddiskar? Eller finns det andra sätt att komma åt hdd-activity?

Ledsen för bumpning av tråden. :S


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 9 jan 2006, 20:18 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Det tror jag nog att man kan.

Ang. kondensator och det, har du inga prylar liggandes hemma att prova med människa? ;D

Jag fixade ett nytt schema. Prova med de komponenter jag ritat ut.
Om det funkar som jag tänkt kommer stapeln att stiga till 100% på 1,5s om hårddisken jobbar konstant. Sen sjunker stapeln till 0% på 3s om hårddisken är i vila. Detta gör att om hårddisken bara knattrar till lite då och då, kommer inte stapeln att hinna gå till toppen, utan kanske ligger på 30% eller nåt.

Bytte ut motstånden till några med vanliga värden. Går att få tag på billigare då

http://madmodders.se/temp/HDD-meter.gif

Du behöver bara en av de båda sladdarna till HDD-LED. Det är den vita om det är t.ex vit/grön. (minuspinnen alltså)

[edit] Jaha, på så vis.
Bara du har en HDD-LED i fronten på ditt chassi så går det att fixa. Vad jag sett finns det en kontakt för PATA-aktivitet, och en för SATA-aktivitet...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 9 jan 2006, 20:40 
Offline

Blev medlem: sön 8 jan 2006, 13:18
Inlägg: 5
Hehe, tyvärr, men jag har mest bara leds och motstånd hemma! :)

Tack för schemat, det var som jag misstänkte.
Jag har röd/svart på min HDD-LED. Jag antar att den svarta är minuspinnen.

Jag hoppas jag inte ber om för mycket nu men, du har möjligtvis inga färdiga scheman (för tillverkning av kretskort) för någon av LCDerna från fractronics liggandes hemma? :P

Edit: Går det att komma åt HDD-LED med t.ex. en bärbar dator? Eller måste man in och rota i moderkortet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 9 jan 2006, 21:58 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Nej jag har inga scheman/layouter för några displayer.

Du behöver inte rota på moderkortet ifall du kommer åt lysdioden mycket enklare. Där skulle jag dock använda en optokopplare och sätta den parallellt med lysdioden. Med 470Ohm i serie troligen. Man vet inte säkert hur de löst det med styrningen av lysdioden. Då är det bäst med optokopplare. Det är så jag gjort på exempelvis knightrider-kresten. Iofs med 1k i serie.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 9 jan 2006, 22:12 
Offline

Blev medlem: sön 8 jan 2006, 13:18
Inlägg: 5
Det var synd. Får väl ta och använda vanliga experimentkort till LCD-displayen. Det blir säkert bra ändå.

Tack för hjälpen så långt, jag lär väl säkert återkomma! ;)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010