logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 13:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: trasigt spänningsaggregat
InläggPostat: mån 18 jul 2005, 13:39 
Offline

Blev medlem: tis 12 jul 2005, 23:07
Inlägg: 10
Ort: Åkarp
Jag satt o skulle driva en trafo, med hjälp av en motor med en lite utbuktning och en microbrytare och på så sätt få växelström. Men jag tänkte att jag skulle få lite mer kraft i det hela o satte ett 12 v 17 ah batteri i serie. skulle dra igång allt men det som hände var att nåt i spänningsaggregatet gick i sönder och nu så är det "kortslutning" i det, när jag vrider upp spänningen lite så drar den maxström men det kommer bara ut 5 volt även om jag vrider upp den till max... 32 volt..

kan försöka beskriva det lite bättre om ni inte förstår.. men nån som vet vad det är för fel och vad man ska byta??

tack på förhand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 18 jul 2005, 19:37 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Hmm... du har inte lust att rita upp lite hur du kopplade? Jag tror jag hänger med, men ändå... :)
Jag ser inte några problem med att seriekoppla 12V med någon annan DC-källa, vilken det än må vara.

Sen tycker jag det är en aning omständligt att använda mikrobrytare för att generera växelspänning. Själv hade jag använt en 555-IC och en effekttransistor för att pulsa spänningen till trafon.
Jag misstänker att du kopplar trafon baklänges och vill få ut stötar ur den ;D

[edit] Såg på elektronikforumet.
Tänkte på den extra spänningen... Även om du stoppar dit 12V 17Ah i serie, så kan den totala strömmen aldrig överstiga det som nätagget kan leverera själv. Hur hög spänning klarar motordrivaren, och hur hög spänning tål motorn, och vad drar den på 44V? (32+12)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 18 jul 2005, 20:55 
Offline

Blev medlem: tis 12 jul 2005, 23:07
Inlägg: 10
Ort: Åkarp
ja... tycker med det är skumt... men kan det vara transistorerna på aggregatet som har pajat eller??

här kommer en länk till en bild på hur det är kopplat



http://www.angelfire.com/electronic2/micke/bilder


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 18 jul 2005, 21:48 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Ja det kanske de har. Ganska svårt att svara på då man inte vet hur nätagget är uppbyggt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 18 jul 2005, 22:28 
Offline

Blev medlem: tis 12 jul 2005, 23:07
Inlägg: 10
Ort: Åkarp
kolla in på kjell.com o sök på 44421 så har du den är...


har bytt dem, transistorerna men det hjälpte inte... det enda som händer är att när sätter den på max ström, vad den begränsar att ge ut, sen börjar vrida upp spänningen, men då samtidigt ökar ampen i den displayen, dvs som det är kortis nånstans. kommer upp till ca 5 volt då den ställer dig på max amp, 3,33. och en volt på ca 4.

så där är nog nåt trasigt eller så är det en kortis nånstans. vet nån vad jag kan göra??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 20 jul 2005, 21:04 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Om det hade varit kortslutning hade du inte kunnat dra upp till 5V alls. Strömbegränsningen hade slagit till direkt.
Vad händer om du vrider upp till 1V, och sen belastar det med ca 1A med nåt effektmotstånd. Visar det en A extra då på nätagget?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 21 jul 2005, 01:12 
Offline

Blev medlem: tis 12 jul 2005, 23:07
Inlägg: 10
Ort: Åkarp
just nu är det ännu värre. om jag vrider upp strömberänsaren på max. så att den kan ge ut allt vad den är byggd för. o sen vrider upp spänningen ca 0,1 volt, då "drar" den ca 3,33 A "på sig själv" utan nån belastning. vilket är helt fel jue.... det ska inte dra nåt... den ska gå u vrida upp till 32 volt och A- mätaren ska stå på 0...

hänger du med???


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 22 jul 2005, 17:18 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Ok, så det händer så fort du rör på spänningsratten... ja då är det säkerligen kortis. Det kan ju vara nåt annat än just transistorerna som är paj, som gör så transistorerna pajar i sin tur...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 22 jul 2005, 20:18 
Offline

Blev medlem: tis 12 jul 2005, 23:07
Inlägg: 10
Ort: Åkarp
ja precis... exakt så, men innan!! kunde jag vrida upp en bit, ca 5 volt. men nu så går det inte alls.

men har du en aning om vad det skulle kunna va?? vill lixom inte köpa ett nytt, kostar ändå 1000 kr :S.
men skulle det kunna vara dioderna som sitter i?? eller är det precis vid utgångarna??
jag vet att det inte går att ställa "diagnos" utan o veta mer men om du har en aning så kanks ejag kan hitta det själv... uppskattar det verkligen .)
micke


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010