logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 18:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vattenkylning i burken
InläggPostat: sön 13 mar 2005, 20:42 
Offline

Blev medlem: ons 9 mar 2005, 22:44
Inlägg: 5
Okej, nu har ja satt in vattenkylningen i burken.. väntar på mitt fläktgaller bara.. har dock en fråga, varför vart systemtempen mer än cpu-tempen efter att ja satte in det i datorn? :S
Och en fråga till.. Jag har Everest Home edition, och det programmet säger att min CPU ligger på 33 grader, när mitt MSI program säger att den ligger på 38 grader. varför ?

Så vart det
Fläkt hålet

(märkte ganska fort att de är viktigt me ett fläktgaller sen jag efter 1 minut körde ner fingret i fläkten på full hastighet...)

_________________
//zI0n


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 14 mar 2005, 18:17 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Jag vet inte exakt var systemtempsensorn sitter på ditt moderkort, men det är möjligt att den sitter bredvid något som blir varmt, och nu när du inte har någon processorfläkt så blåser det ingen luft förbi där, och det blir ändå varmare. Om t.ex nordbryggeflänsen (den lilla silverfärgade där under CPU) blir så varm så du knappt kan ta i den, så bör du byta ut den till en större.

Jag kan inte se någon annan fläkt i ditt chassi... Det betyder att luften står helt still i nederdelen av lådan. Eller har du en framför hårddiskarna?
Ivf så bör du ha en fläkt, t.ex i fronten, som blåser in kall luft nere i lådan.

Angående skillnad i avläsning så kan det bero på att everestprogrammet säger exakt det som moderkortet rapporterar, medan MSI-programmet kanske kompenserar och räknar på lite, så det stämmer mer med verkligheten. Eller så mäter något av programmmen av fel sensor :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 14 mar 2005, 18:36 
Offline

Blev medlem: ons 9 mar 2005, 22:44
Inlägg: 5
Aah okej.. hm jo ja har en fläkt i fram som blåser förbi hårddiskarna och fläkten bakom som blåser ut.. och då va de svalt o fint när kylarn o pumpen va utanför burken, men nu när de är inuti så blir moderkortet jättevarmt :(.. och de enda ja gjort va o borra hål uppepå burken, montera dit en 120mm fläkt och under den kylarn,, så de kommer in luft genom kylarn i datorn.. så nu kommer de luft från 2 olika hål in i datorn o blåser ut luften genom baksidan på burken.. alltså 3 fläktar som ligger på 120mm.. heltskumt att moderkortet kommer upp i 46-48 grader nu istället för att ligga under CPUns grader.. :(

EDIT: Ja kom på va de va.. Klicka här Hehe :) tack för hjälpen! tog ett jäkla tag innan ja kom på va de va..

_________________
//zI0n


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010