logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 02:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Frågor rörande Trä-Chassi
InläggPostat: lör 12 mar 2005, 02:48 
Offline

Blev medlem: lör 12 mar 2005, 02:29
Inlägg: 4
Ort: Gammelstad, Luleå
Hej!

Tänkte att det här var rätta platsen att vända mig då Madmodder redan har byggt en Trä-dator. Jag har alltså tänkt ta och bygga ett HTPC-chassi i trä som ska innehålla lite "äldre" komponenter men som förmodligen kommer dom att bytas ut nån gång under sommaren eller hösten. Men min ide är ialla fall att chassit ska rymma både fullstort atx-moderkort och atx-nätagg. Dessutom ska hårdiskar, cd-läsare, display(så småningom), nätagg ha en egen sektion med egen lufttillförsel. Sen kommer den förmodligen innehålla någon form av egentillverkad fläktkontroller. Dessutom kommer fläktarna bestå av 120*120mm, antingen 2st eller 3st.

Jag har lite frågor som jag skulle vilja ha svar på, för det första undrar jag om det är tvunget att ha någon sorts jordning i chassit där nätagg och moderkort kopplas ihop?

För det andra undrar jag hur värmeavledningen funkar då chassit är av trä och inte av metal, värmen torde behållas längre men jag undrar om det påverkar temperaturen?

Sen undrar jag bara allmänt om det finns några andra storra problem med att bygga trä-chassin?

Tack på förhand/ Björn

_________________
Ingen stationär för tillfället, bara skräp-bärbara med cel 2.0GHz, 256MB ram, 20GB...osv


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 12 mar 2005, 15:10 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Välkommen till vårt eminenta forum :D

Jag har ingen annan jordning än den som blir automatiskt av alla kontakter som är ihopkopplade. Det funkar bra för mig.

Trä har relativt metall en väldigt dålig värmeledningsförmåga, så den kan man inte räkna med alls. Man får se till att planera luftflödet riktigt ordentligt istället. Hur mycket luft som blåser in, och hur mycket luft som blåser ut. Man får försöka rita upp något slags schema med luftflöden och dess styrkor, och försöka komma fram till vilka fläktar man ska använda och var de ska sitta.

Jag ser inga direkta problem med att bygga i trä. Det svåra är väl att få till exakta 90°-vinklar överallt, och inte råka slå ur flisor här och där när man sågar och tar upp hål. I övrigt är det ett lättarbetat material.

Det blir nog lite enklare om man har tillgång till en lös moderkortsplåt med kortplatser på. Då är ju det jobbigaste redan löst :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 12 mar 2005, 15:50 
Offline

Blev medlem: lör 12 mar 2005, 02:29
Inlägg: 4
Ort: Gammelstad, Luleå
Tack för det snabba svaret!

Låter bra, hade nämligen hört att det kunde vara ett problem. Men då är det ingenting att oroa sig för.

Jag har planerat för ett relavit gott luftflöde, får hoppas att det kommer att räcka.

Men har du något tipps på vilket 3d-program man kan använda för att skissa lite och göra upp lite ritningar, har försökt med autocad men har inte riktigt fått det att fungera som jag vill. I så fall kan jag ju ta och slänga upp en skiss på hur jag har tänkt här!

Har dessutom fått tag på en gammal moderkortsplåt med pci-slots som jag förmodligen ska ta och använda.

_________________
Ingen stationär för tillfället, bara skräp-bärbara med cel 2.0GHz, 256MB ram, 20GB...osv


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 12 mar 2005, 17:51 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Jag har läst på nåt forum att det var ett par som haft problem då moderkortet inte var jordat i skruvhålen, men jag har aldrig haft problem med något moderkort jag haft som jag kört liggandes löst, så jag kan inte uttala mig på annat sätt än att det bara gått bra för mig :)

Annat än autocad... nej, inte direkt.
Ett flertal använder ju Sketchup. ( http://www.sketchup.com/ )
Ska tydligen vara relativt enkelt att bygga upp 3D-modeller i. Har dock inte testat själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010