logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: lör 27 apr 2024, 20:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 9 aug 2004, 12:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Men... Jag kan inte hitta någon mer. Fan de här känns för jobbigt, och jag vet inte hur jag ska kunna bevisa för dig att det bara är 2sladdar :)

Den kabeln ska vara 3polig va? Jag ska med hjälp av min elektronik kunnige farbror försöka se om vi kan hitta någon jord eller 3poler i den här kabeln. Men som jag ser det är det 2ledare, vart kan jord ligga? Jag har skalat alla sladdar som går i den här sladden :D Hittade 2stycken olika ledare bara, så jord måste tas genom något annat sätt. Kan det var budget och den jordar genom 230 eller strömkällan? Vet iofs inte om de finns något sådant men det tänkte jag först när jag inte såg någon jord.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 9 aug 2004, 21:20 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
De flesta såna där kablar har jorden som en "strumpa" runt de inre ledarna. Det är bara lösa koppartrådar som ligger mellan de inre sladdarna och den yttre isoleringen.
Jag har också sett att det är olikfärgad lacktråd i samma ledare, så man får sitta och sortera trådarna för att få ut polerna :p
Men det är mest på hurlurssladdar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 aug 2004, 00:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
hmm, jag tror inte det var något sådant här med lösa koppartrådar utan på de 2 ledarna... De måste jag nog kolla så kanske de kan vara löst.

EDIT: Nu tror jag att jag löst det! När jag kappade trådarna så åkte vänster o höger kanal inn i själva höljet, men nu när jag skalade lite mer av tråden såg jag dem, jag tog även lite bilder för skoj skull :)

Bild
Bild
Bild

Nu ska jag mäta vilken som är vad, men av bilden att döma tror jag den "röda" är vänster o den "gröna" är höger o de runt om är jord :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 16 aug 2004, 21:23 
Offline

Blev medlem: tor 6 maj 2004, 17:22
Inlägg: 8
Ort: Ljusdal
Hur går det för dig? Jag lyckas inte alls jag, men jag har en känsla av att det är jag som klantat till nåt. Får bara alla LEDs att lysa hela tiden... :/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 17 aug 2004, 10:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Det går sådär, jag kopplade upp nästan allt och sedan glömde jag projektet lite i några dagar, sedan hittade jag inte på kopplingsdäcket så jag drog bort allt och gör om det idag eller någon dag då jag har tid på mig att göra klart allt på samma dag :)

Och jag har lyckats mäta vilken som är höger-vänster. Så den delen är klar, nu är det bara skala sladd och sätta allt på kopplingsdäcket... jobbigt o skala EKUX.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 17 aug 2004, 19:18 
Offline

Blev medlem: tor 6 maj 2004, 17:22
Inlägg: 8
Ort: Ljusdal
Säg till när du provat och låt mig veta hur det går.. jag sitter och sliter mitt hår :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 17 aug 2004, 21:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Fick inte så mycket tid till det idag :( Börjar skolan igen imorgon, så att kanske till helgen eller efter skolan någon dag kan jag nog få tid. Får se hur det går men jag lovar att slänga fram en liten film eller bild på det när det är klart :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 aug 2004, 20:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Första frågan: Kan man göra bara vänster kanal och det ska funka? Orkar inte göra höger med nu, provar med endast vänster först.

Fråga nummer 2: Ska lysdiod #10 lysa konstant? Annar har jag något fel, den lyser så starkt den kan hela tiden. Vad kan man göra fel, så att det inte blir som det ska. Och hur ska det bli? Har du möjligen någon film eller liknande på hur de kan se ut när de är klart?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 aug 2004, 22:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 4 maj 2003, 21:34
Inlägg: 176
Ort: Gävle
vet inte hur kretsen ser ut orkar inte läsa om men det ska hon gå att köra med 1kanal om det är 2separata för varje kanal

och sista lysdioden ska inte lysa, du kan ha missat något ben eller något sådant från ic kretsarna då det kan bli så...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 aug 2004, 07:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Jo, jag såg att den glappade på mitt breadboard. Funderar på att köpa ett nytt som är bra. Även trimpoten passar inte riktigt men den gjorde jag så att jag löde på 3 kablar bara. Lite jobbigare på IC kretsen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 aug 2004, 16:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 4 maj 2003, 21:34
Inlägg: 176
Ort: Gävle
men skaffa soket till ic kretsen och löd på den...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 aug 2004, 19:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Det är 18pinnar ju, totalt 36st för det är 2IC. Det blir jobbigt i längden att alltid behöva löda på sladdar på dem. Ne de blir nog ett nytt breadboard. Någon som har tips vart man kan köpa ett under 500kr som är bra?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 aug 2004, 10:37 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Jag har ett RH-74
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 159331.htm
och det funkar bra.

Sen finns dessa lite enklare från samma tillverkare
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 015990.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 28 aug 2004, 17:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Jag har det stora i länk 2 fast ett lite äldre. Det för 399kr i första länken var det ett sådant du har? Hur funkar det att sätta trimpotar o IC kretsar direkt på? Eller måste du ha extra sockel o massa jobbigt? För 400kr är ganska mycket och då vill man ju att det ska vara bättre än det jag har nu, för nu funkar allt bra utom IC o trimpotar. Lite jobbigt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 28 aug 2004, 19:02 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Jo, det är lite småjobbigt, för man kan bara trycka dit saker som passar i hålen. Jag funderar på att sätta fast en universell låda på där med potar å grejer i som är anslutna till varsina hålgrupper för lätt anslutning


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010