logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: sön 28 apr 2024, 01:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 12 jul 2004, 21:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Så nu har jag ändrat i planeringen, ska ta Elfa imorgon bitti jag kör VU mätaren först och Knightrider sedan när jag slutat jobba efter den här veckan. Jag köper de som du skrev i något tidigare inlägg. Ser ut att vara rätt iaf, men en sista fråga. Ljud in höger o vänster hur fixar jag de? Jag kör med en förstärkare av någon typ, vet inte riktigt vad det är faktiskt. Som jag kopplat mina 2 stora högtalare till, hur skiljer jag på höger o vänster ljudet? Ska jag koppla in Vänster o Höger ljudet från kretsen till kontakterna på förstärkaren eller ska de inn i datorn? För på en vanlig 3,5" kontakt så finns det la inget vänster & höger ljud? Kan inte det här med ljud teknik så bra men förhoppningsvis så kan du det :D

EDIT: En till sista fråga :p~ jag vill ha en switch så jag slipper ha på den här dygnet runt, vart sätter jag den då? Och det ska vara en TILL-FRÅN va? Det är jag nästan säker på men för att vara på den säkra sidan så frågar jag.

EDIT2: Fan jag kan inte hitta någon TILL-FRÅN brytare på Elfa ! Du ska inte behöva göra allt sökande men är en till från samma sak som till-(till) eller vad innebär (). Hittar endast till från till och det känns onödigt när jag bara vill ha till från. det ska vara vippströmställare för jag vill inte ha något stort och de finns i miniatyr :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 12 jul 2004, 22:21 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
till-(till) menas att () är återfjädrande. när du släpper knappen åker den alltså tillbaks. Det vill du inte nu ;)
en till-till funkar bra som en till-från.

switchen sätter du så att du bryter +5V till hela alltet.

En vanligt 3,5mm-propp är kopplad enligt följande:
spetsen = vänster kanal
mellanringen = höger kanal
resterande bit närmast "kroppen" = jord

Den här kretsen ska du inte koppla till någon högtalarutgång, utan det är tänkt att du ska koppla den direkt till ljudkortets line out. Du får tillverka en egen kabel som delar upp signalen så att den kan gå både till stereon och till din krets.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 13 jul 2004, 08:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Kan man köpa en förlängnings sladd från classe med 2st 3,5" kontakter och klippa bort den ena av dem, sedan mäta med multimeter vilka sladdar som går vart? Eller går det bara en ledare genom sladdarna? Ne det kan det väll inte göra? Jag får köpa en sådan och prova :D Ska till Elfa o hämta mitt paket nu. LM3914 kommer inte förens 3/8 så jag får köpa dem senare


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 13 jul 2004, 17:10 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Ja, det går bra med sådana sladdar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 18 jul 2004, 12:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
På tal om förlängnings sladdar, vet du möjligen vart man kan köpa förlängning till det man oftast använder på moderkortet, ljud, bild, nätverk, usb och sånt, billigt är att föredra, jag måste förlänga typ 30cm eller något på mitt nya chassi, jag har gjort det i plexi och jag har inte sågat ut någon I/O plats så jag ska förlänga alla de vanligaste kablarna där och dra i en struma ut under datorn. Bara till o plugga inn allt under datorn då. Kan man köpa bara själva kontakterna och ta en vanlig sladd i mellan? Eller ska man satsa på färdiga? De som finns på classe är som minst 1.8m nästan men jag skulle behöva korta ner dem om jag köper sådana, borde la gå att göra egna om man köper bara själva kontakten på elfa eller liknande?

Det blev lite OffTopic, men det ska nog klara sig va? :p~


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 18 jul 2004, 16:37 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
1,8m är nog de kortaste färdiga som jag sett.
Det går bra att göra egna korta förlängare, men då ska man se till att det är rätt sorts kabel. Det är viktigt att VGA-kabeln, ljudkabeln och TV-kabeln är skärmade.
Det enklaste är nog att köpa färdiga och korta av dem. Att köpa lösa kontakter kan bli dyrt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 18 jul 2004, 18:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
okej, jo jag tänkte nästan det, blir nog classes förlängningar då. Tack iaf.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 30 jul 2004, 21:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
När jag mäter lite på kontakten (3,5") så får jag lite konstigt motstånd tror jag. Hur ska jag mäta vilken som är höger o vänster kanal? Nu mäter jag med svarta pinnen på multimetern mot vit sladd och röd på både spetsen och mitten. De blir 0 motstånd till mitten och runt 300 till spetsen. Jag tror jag mäter fel för jag får samma motstånd om jag har röda stickan på spetsen och mäter på vit o röd kabel men svart sticka. Fan de här va rörigt. Inte lätt o förklara riktigt men hur skulle du mäta för att få fram vilken av de 2förlängnings sladdar som är höger & vänster?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 31 jul 2004, 11:26 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
3,5mm är den. 3,5" (tum) är ca 9cm... ;)

Hur ser kabeln ut?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 31 jul 2004, 15:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Jag har alltid trott att den heter 3,5" :D Hmpf alltid lär man sig något nytt. Jag kan säga ärligt att jag inte hade en aning om att tum var så mycket större.

Den är 2 ledad, en röd o en vit kabel inuti ett svart hölje. Kan försöka ta ett kort me min kassa webkamera, men jag tror du fattar ändå. Det är 2 sladdar i ett svart hölje.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 1 aug 2004, 00:49 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Hmm... det bör vara minst 3 ledare för att vara stereo-ljud, vänster, höger, och jord. Är det inte koppartrådar runtom den vita och röda ledaren?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 5 aug 2004, 16:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Tyvärr har jag inte kunnat svara på ett tag nu, var ute med båten i skärgården istället för vid lödkolven :)

Det är 2st kablar som går inne i en svart sladd. En röd o en vit. Som jag ser det så kan det vara höger - vänster men då borde det ju även vara en tredje som du sa som är jord. Om det inte är stereo ljud vad är det då? För på förstärkaren tror jag att jag kan höja o sänka höger - vänster volym så då borde det ju vara höger - vänster på röd o vit sladd? Jag kan ta ett kort på sladden eller hitta något liknande på bild...

EDIT: http://www.clasohlson.se/ #32-4130 Stereopropp/uttag
En sådan är det jag skarvar mig inn på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 5 aug 2004, 18:25 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Jo, men det måste vara en jord också. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 7 aug 2004, 00:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Jag kan då inte hitta någon jord i min kabel :D Ne men det är bara 2ledare i den, vad finns det för alternativ om det inte är stereo-ljud? För de finns bara 2st, en röd o en vit. Hmm jag ska till classe o köpa mer sladd, ska kanske höra med dom om de vet vart jord går :) Troligen inte men man kan ju alltid prova...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 7 aug 2004, 22:02 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Men alltså... Om det är den du visade på bilden där, så är det ju 3 poler, och det MÅSTE vara 3 ledare :p
Himla skumt alltså...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010