logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: lör 27 apr 2024, 18:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 4 jul 2004, 19:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Okej nu fattade jag inte mycket av det sista du sa där....

Ska jobba i 2veckor nu så jag kan hinna med ELFA på morgonen, de öppnar ju vid 07.00 nu på sommaren, ska dit imorgon, vad behöver jag köpa nu då?

-20 dioder, valfri färg o storlek?
-Motstånd till dem?
-LM3914, tror jag köper 3 st, 2 som jag ska använda och 1 i reserv, borde
räcka.
-Vad ska jag ha för motstånd runt kretsen? Ett på 1.1k :ohm: och ett på 20k :ohm: och ett på 2.4k :ohm:, något mer?
- Switchar, ska det vara till-från-till eller vilka ska man använda?

Vad betyder den böjda pil som är före varje diod?
Och den symbolen som är på t.ex pin 2 i änden där är jord punkt va?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 4 jul 2004, 23:28 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Alltså, en ljudsignal är en växelspänning. Relativt jord är signalen negativ och positiv om vartannat. Signalnivån på lågnivåutgångar är vanligtvis 2V p-p (peak-to-peak), dvs från botten till toppen är det en skillnad på 2V. Jord är som ett streck i mitten av kurvan. Så som schemat visar där med LM3914 känner den bara av positiva spänningar. Alltså bara ljudsignalen som är ovanför nollstrecket. Från noll och upp till toppen är det ca 1V. Det betyder att stapeln aldrig kommer gå upp mer än till hälften. Det kan man visserligen fixa, om det visar sig att det blir så.

Det blir ett sådant schema per kanal, alltså ett till vänster och ett till höger, om du vill ha två staplar med 20 lysdioder i varje. Två staplar = dubbelt av allt.

En vanlig diod har ingen pil vid sidan om, och en sådan diod lyser inte, den riktar bara strömmen.
En lysdiod har pilar bredvid sig, och dessa visar att det kommer ut ljus ur den. Diod och lysdiod är INTE samma sak.

Switchen ska vara en tvåpolig TILL-TILL.

Så som schemat visar, behövs inga motstånd till lysdioderna, då kretsen har inbyggd strömbegränsning. Kan hända att den blir varm...

Den trestreckiga symbolen är jord ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 5 jul 2004, 20:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Jag hade nog tänkt mig 10dioder på varje stapel om det går? Eller blir det väldigt konstigt då? För 4 st sådana kretsar plus 40 lysdioder är lite för mycket tror jag. Och en switch och lite motstånd.

Kan man inte dela på det bara? Så man får 10 lysdioder till 2 staplar istället för 20 lysdioder till en stapel? För om man kör med 5mm lysdioder blir ju det 5cm på 10 lysdioder och 10cm på 20 lysdioder. Och 2 staplar på 5cm vardera hade jag nästan tänkt mig, passar bättre än 10cm långa :D Blev kanske rörigt det där..... hur ska jag göra med kopplings schemat om jag skulle vilja ha 2 rader me 10 lysdioder, ska jag ta samma schema och dela det på något sätt eller hur blir det? Och jag ska inte köpa samma switch då? Eller det kanske jag ska ::)

Motstånden ska jag ta starkare än vad som står va? För de står 1k1 ohm men det finns inte vad jag kan se så då är det 1k2 som gäller? Det måste ju vara bättre att ta lite för mycket än lite för lite.

Funderar på att köpa stor pack lysdioder från besthongkong för de är så jevla dyra på elfa. Problemet är att jag vill ha olika färger och då blir det lika dyrt när man köper småpack. Jag vill ju ha röda dioder till min knightrider och gröna till den här. Kan det bli snyggt med blå dioder till en sådan här VU mätare? De röda på besthongkong kostar nästan som 300blå. Jag tror de får bli en 100pack blå från hongkong och röda från elfa.


73-131-09
LM3914N-1 LED-drivare DIL18

35-306-15
Vippomk 2-pol DP-1

60-106-56
Motst 22kohm 5% 1/4W

60-105-40
Motst 2,7kohm 5% 1/4W

60-105-08
Motst 1,2kohm 5% 1/4W

Och dioder från hongkong då. Blir nog till att bygga en sådan här efter jag slutat jobba om 2veckor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 6 jul 2004, 00:08 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Ta metallfilmsmotstånd 0,6W istället. Finns många fler värden att välja mellan.
Eftersom du nu bara vill ha 1 krets per stapel, så kan du inte använda det schemat jag föreslagit. Det finns inget i databladet som passar då. Jag får väl rita upp ett som funkar. Men jag har inte tid förrän i morrn eftermiddag, tyvärr. Och det kommer förmodligen inte vara just de värdena på motstånden vi diskuterat här.
Jag skriver då upp en lista på vad du behöver.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 6 jul 2004, 08:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
okej det fungerar nog bra, problemet är att farsan sa att han kunde svänga förbi Elfa i morgon när de öppnar men jag kan nog få han till att vänta med det till senare i veckan, jag jobbar ju nu så när jag kommer hem har jag ändå ingen tid över till att löda o leka :( Så det ska nog gå bra.

Lugnt med tiden... bara det är klart före helgen :p~


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 7 jul 2004, 01:18 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
R1 : 10kΩ 64-361-82
R2+R3 : 825Ω 60-721-93
U1+U2 : LM3914 73-131-09
D1-D20 : Valfria lysdioder. De bör iaf tåla 20mA.

Och här är schemat
http://madmodders.no-ip.com/temp/Voltmeter.gif

Med R1 ställer du in vid hur många volt som stapeln ska visa fullt utslag. Känsligheten alltså. Kan trimmas till allt mellan 0 och 5 Volt, så det borde funka hur bra som helst :)

Heh... det blev en sen eftermiddag det här ::)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 7 jul 2004, 08:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
00:18 var lite sent för att sitta o rita scheman tycker jag allt, ännu värre om man ska jobba dagen efter :( Hmpf

Jag tror jag bygger Knightrider saken först så tar jag det här senare kanske nästa vecka eller något. En sak i taget, annars blir det rörigt för mig....

Tack för schemat iaf, snyggt målat ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 7 jul 2004, 12:16 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Målat... ;D
Jag kanske har ett el-cad-program... ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 7 jul 2004, 20:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Hehe jo jag visste att du inte gjorde det för hand i paint iaf :D Men det såg bra ut iaf. Vilket program om man får fråga? Eagle eller vad det heter?
Har inte provat något sådant faktisk, men jag hade tänkt kolla lite på Eagle men fick inte tid till det. Sen har jag glömt bort det.

Jag ska ta mig till Elfa imorgon när de öppnar. Men tror de blir saker till knightrider grejen först och sen kanske nästa vecka blir det VU mätaren..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 7 jul 2004, 22:06 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Programpaketet heter Orcad Family release 9.2 ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 7 jul 2004, 22:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Okej, är det freeware eller är det något man måste köpa? Vill ha något bra o lätt program så det kanske man ska kolla närmare på.

Tack


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 8 jul 2004, 13:18 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Det finns en demoversion man kan ladda hem för att prova på.
http://www.orcad.com/downloads/orcadlite10/default.asp
Att köpa det kostar ungefär som en begagnad bil ;D (runt 45 000 för paket med capture (schema) och layout samt autorouter)
Naturligtvis kommer då en följdfråga: "Har du köpt det?" På det svarar jag, inga kommentarer. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 8 jul 2004, 19:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Ne jag tänkte det, du måste ha "fått det" av en kompis eller så. Ne jag kanske har någon "kontakt" som har det, ska kolla runt i min kontakt lista 8)
Herr D.C kanske har det? Eller Fru Torrent.....

Tack för tipset, en till fråga bara lite fort, finns det något alternativ till den trimpoten? Såg att den skulle komma 7juli och sen ändra de till 8 och nu 9 juli. Hade tänkt ta mig till elfa imorgon för att se om de fått den men iom att de flyttat datum i 3dagar så kommer det nog inte förens nästa vecka, vad finns det för alternativ i den prisklassen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 9 jul 2004, 01:29 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
64-414-63. Den är en krona billigare tom, men väldigt liten...
Sen har du 64-395-66, lite större i storleken, och även ett par kr dyrare. Den sista bör man ha en ratt till för att manövrera, 64-408-04 ca 2kr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 9 jul 2004, 09:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Okej, jag tror jag tar det nästa vecka, hinner inte förens de har stängt idag :(


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010