logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: fre 26 apr 2024, 22:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10 sep 2004, 22:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 4 maj 2003, 21:34
Inlägg: 176
Ort: Gävle
men det spelar ingen råll... på dom nya moderkorten har dom inbyggt, det är samma sak gäller extärna... Om du går in på Volymkontrollern i windows, då har du en master kontroll där (Play Controll) under det så hittar du Avancerat kanppen, om du trycker på den så öppnas det en till ruta... där inne så finns det en kryss ruta där det står Digital Output Only ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 11 sep 2004, 00:12 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Om det är ljud i högtalarna/hörlurarna när de är kopplade till datorn, så ska det gå att få kretsen att funka. Det ska funka med CD-spelaren också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 11 sep 2004, 08:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Äntligen helg, men tyvärr ska man iväg o jobba :(
Men när jag kommer hem igen så ska jag sätta mig o pilla här. Jag körde ljudet via cd spelaren till förstärkaren och ut i högtalarna. Jag får ljud i högtalarna hela tiden så det är inte så att ljudet är dåligt eller liknande, kretsen vill bara inte lysa helt som det är tänkt. Det är bara första lysdioden som är på har jag för mig, ska kolla mer sen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 16 sep 2004, 18:36 
Offline

Blev medlem: tor 6 maj 2004, 17:22
Inlägg: 8
Ort: Ljusdal
För mig är det nästan tvärt om. Jag får inget ljud i högtalarna, men det blinkar som attan bland LEDsen :D
ska vi slå våra kloka huvuden ihop?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 16 sep 2004, 22:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Gör inte de ont? :P

Jag har inte haft tid till att göra så mycket mer, den har mest leggat här oanvänd, men till helgen borde jag kunna orka fixa den. Om du får den att fungera Lella så säg till, fixar jag min kan jag försöka hjälpa dig med.

Vad har du för kabel du kopplat den på? Och var noga med gnd, höger och vänster. Det blev fel för mig först.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 sep 2004, 15:13 
Offline

Blev medlem: tor 6 maj 2004, 17:22
Inlägg: 8
Ort: Ljusdal
Jag har kopplat in den i en sånhär kontakt som grenar sig och blir två. alltså en sån som gör att man kan ha två par hörlurar istället för ett par. Har haft ont om tid jag med fram tills i torsdags då jag tog tag i det igen. det slutade med att jag inte har nån labbdator till nu i helgen :D
skitprojekt :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 6 apr 2005, 18:50 
Offline

Blev medlem: tis 22 mar 2005, 02:08
Inlägg: 8
Går det verkligen inte att fade:a ut lysdioderna när de går "ner"?
Det borde väll gå genom att sätta en noga vald konding?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 6 apr 2005, 19:12 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Isf får du stänga av kretsens interna strömbegränsning, och använda dig av två transistorer, en liten konding och ett par motstånd till varje enskild lysdiod. Som på mitt runda rinnande ljus.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 7 apr 2005, 20:44 
Offline

Blev medlem: tis 22 mar 2005, 02:08
Inlägg: 8
Det skulle bli snyggare tycker jag.
Går en lödkurs i skolan nu. Får löda etsa mm.
Om vi ville fick ta med egna kopplingscheman och göra egna byggen.
Tycker detta verkar vara ett vettigt bygge.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 9 apr 2005, 22:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
För att liva upp forumet lite "bumpar" jag den här tråden :)

Jag kollade igenom lite saker jag hade i en låda och samtidigt kollade jag forumet. Då kom jag på varför inte bygga klart den där kretsen jag aldrig orkade göra? Och så var det igång igen...

Kör på samma krets som "då" och samma komponenter, allt är taget direkt från lådan så som det var när jag lämnade det :)

Nu till problemet. Jag har kopplat allt rätt vad jag kan se, har även "skalat" en 3.5mm plugg och lött på egna kablar då de som satt där original vad klena och svåra att löda på så jag tog bort alla plast och lödde på kontakten.
Så långt är allt frid och fröjd men när jag drar på 5v så lyser alla lysdioder vilket inte borde vara helt rätt. Har även provat att vrida en del på potentiometern (fick jag det rätt?) men utan effekt :(

Vad jag kommer ihåg från förra gången bygget var igång så fungerade bara en av de 10 leds jag har med. Just nu kör jag endast med 10leds och vänster kanalen av ljudet som kommer från en billig mini-radio som jag hittade. Den fungerar som den ska och är alltså inte en felkälla.

P.S Får se hur aktivt det är här, var ett tag sedan :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10 apr 2005, 09:51 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Är du säker på att du har kopplat ihop jord i kretsen med jord från ljudsladden?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10 apr 2005, 11:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Yep helt säker, jag har kollat alla sladdar med multimeter en extra gång och som jag skrev förut så skalade jag bort all plast från en 3.5mm plugg och lödde kablarna på ursprungsplatserna för kablarna, alltså där original kablarna är lödda.

Ska prova att byta IC krets, vet inte om den kan ha fått sig en smäll eller något, kör med socklar så den har inte blivit för varm. Trimpoten är jag lite osäker på men kan den om den kopplas fel visa liknande symtom?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10 apr 2005, 17:16 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Ja, det kan bli så om man kopplar den fel.
Det är ju tre ben på den. Den i mitten ska kopplas till ben 6 på båda IC-kretsarna. Sen av de två som är kvar längst ut ska ena kopplas till + och den andra till -.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10 apr 2005, 17:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Då ser jag inget annat än att jag inte kopplat på både höger och vänster. Måste man koppla upp både höger och vänster "kretsen" om man säger så? För isåfall är problemet fixat, då får jag ta mig tid och fixa andra sidan med....


EDIT: Har kopplat upp allt nu och har samma fel, alla leds lyser. Har dubbel kollat alla sladdar och allt ser rätt ut. Något förslag på vad som kan va fel som jag kan kolla en tredje gång x(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10 apr 2005, 19:29 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Hmm nej... Kan du ta en bild och visa din krets och allt, även ljudkontakten med kabel?
Det kan ju iofs vara nätbrum som går genom och slår ut funktionen...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010