logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: tor 28 mar 2024, 23:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rinnande ljus + VU mätare
InläggPostat: ons 30 jun 2004, 23:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Tja alla här !

Jo på Swec så finns det en tråd som heter "rinnande ljus i fronten" när jag kollade igenom den såg jag hur coolt det är med sådana ljus, och den sidan som länkades där var på Holländska x( Och någon tipsa om översättningen på Engelska med Babbelfish, men det är ändå några ord som står på Holländska och nu undrar jag om inte någon kan ta sig en liten koll på den och hjälpa mig bygga en sådan, jag hade tänkt använda blåa dioder från besthongkong, men jag skulle ju då behöva en inköpslista från elfa och gärna kopplings schema på allt det där.

Som jag förstog det så är VU mätaren en del i sig som kopplas till dioderna eller hur fungerar det hela egentligen? Jag har ingen aning om det är ett väldigt svårt bygge eller så utan bara att jag vill bygga en sådan :D


EDIT: Glömde länkarna....
Till holländska sidan: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... ges/859305

Till Swec sidan: http://forum.sweclockers.com/showthread ... did=301701


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 30 jun 2004, 23:59 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Det där är ett överlag ganska avancerat bygge. Huvudkortet består av bl.a. en PIC (microcontroller) som styrs via serieporten på datorn, och skickar ut data till dotterkorten med lysdioderna på med tillhörande styrelektronik (shiftregister). Den (antagligen) hemgjorda mjukvaran skickar data till PIC:en, som i sin tur driver lysdioderna genom att skicka ut 1 och 0 i bestämda bitmönster i hög hastighet till lysdiodkorten. Jag antar att den ställbara ljusstyrkan i dem åstadkomms med en slags PWM-styrning till dem.

Det skulle ju gå att bygga det där med den info som finns på sidan, och sedan programmera kretsen med PIC-koden som det länkas till. Då krävs ju förstås också en PIC-programmerare innan man kan få det att funka.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 1 jul 2004, 09:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Okej.... det där lät lite överkurs för mig tror jag. Fan då får jag hitta på något annat coolt att ha i chassit.

Tack för svaret iaf.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 1 jul 2004, 13:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 4 maj 2003, 21:34
Inlägg: 176
Ort: Gävle
tänkte på om man byggde om den så att man kopplar in direkt 3.5mm ljudkontakten i den så den kör på det och inte från serieporten...

_________________
ADiS SiDA


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 1 jul 2004, 23:42 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Visst, det är nog att föredra om man bara är ute efter VU-mätarfunktionen. Det enklaste är att kaskadkoppla en hel hög med LM3914, och på så vis få ett par långa fina staplar som växer i takt med musiken. Orkar man kan man ju också slänga in några filter, och få staplar som reagerar på bas, mellanregister och diskant var för sig :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 2 jul 2004, 15:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Och vad är LM3914 ::) Säger du att man kan få en likande grej fast lättare? I så fall vill jag höra mer om det här med en hög LM3914 mojänger... Blir det samma coola effekt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 2 jul 2004, 20:57 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Ja precis. Om den enda effekten du vill åt är att få två staplar som agerar VU-mätare, så går det att fixa enkelt med "en hög LM3914" ;)

LM3914 är en analog lysdiodsdrivare med 10 utgångar, som kan tända lysdioderna som en stapel, eller som en vandrande punkt.
Med denna metod kan man inte få fade-effekten, och man kan inte göra "knight-rider"-effekten, och man kan inte få den eftersläpande toppvärdespunkten. Endast en enkel VU-meter utan fräsiga effekter.

databladet för lm3914 http://www.elfa.se/pdf/73/731/07313109.pdf

Genom att använda lite filter och skit skulle man ju faktiskt kunna bygga ihop en frekvensanalysator med 20x20 lysdioder genom att ha 2st lm3914 för Y-led, och ett par räknare och demultiplexrar för x-led. :) lite dyrt kanske... Där är nog en PIC att föredra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 3 jul 2004, 03:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 4 maj 2003, 21:34
Inlägg: 176
Ort: Gävle
När man programerat in koderna i PIC'en kan man koppla koppla bort den från com porten då, eller måste den kontinuerligt få information...?

_________________
ADiS SiDA


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 3 jul 2004, 03:51 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Det beror på vad det är man ska göra. Ska man bara ta emot ljud och beräkna saker efter det, så är enda gången man behöver comporten när man programmerar kretsen. Ska man däremot göra som på länken i första inlägget, så behövs porten hela tiden. Dvs. om man vill styra de olika lägena via mjukvara. Annars inte :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 3 jul 2004, 11:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Såg att en sådan LM3914 kostar ca30kr så ska man ha en hög så blir det lite dyrare. Vad innebär en hög? ::) Och hur blir effekten? Jag fattar inte riktigt, blir den som hans eller hur blir det? Vet du om det finns någon film eller så på hur det ser ut med den här LM3914? Och om jag vill göra en sådan här VU mätare vad behövs mer än en hög med sådana LM3914? Lysdioder vet jag att man måste ha :D Men vad mer? Eller är det bara till att koppla på lysdioderna på den här kretsen och en 3,5 ingång så är det klart?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 3 jul 2004, 16:59 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Han har ju 32 lysdioder i varje stapel. Eftersom 1 sådan LM3914 har 10 utgångar så är det ganska lätt att räkna ut hur många man behöver :)
Förutom kretsen och lysdioder behövs också några motstånd. 1 per lysdiod och sedan några runt själva kretsen. Det behövs även 2 trimpotentiometrar per krets för att trimma in rätt spänningsnivåer.

Den blir inte exakt som hans. Tänk dig att du tar bort det ljus som lyser svagt, och endast ser de lysdioder som lyser ljusgrönt, så kanske du får en idé om hur det kan se ut.

Det blir som sagt lite dyrt. Använder man 6 kretsar blir det 233kr för bara dem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 3 jul 2004, 19:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Men man måste ju inte göra en lika lång som hans... kanske räcker att ha ca 40 lysdioder totalt? 4 sådana kretsar kan man ju kosta på sig för en cool sådan mod. Men frågan är hur coolt det blir om det bara är en diod tänd åt gången? Får fundera lite mer på det här, är någon av de kopplingar som är med i databladet en sådan här grej? För det skulle vara bra med ett kopplings schema så man får se vart de där övriga motstånden och trimpotentiometrarna ska vara. Och vad kör man den på? 12v? Står kanske i bladet men jag har inte hunnit läsa det så noga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 4 jul 2004, 00:13 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Nejnej, inte en enda tänd åt gången. Det blir en stapel, men det blir ingen fade när den går neråt.
Det finns scheman för 20 lysdioder i databladet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 4 jul 2004, 13:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 23:10
Inlägg: 81
Vilken sida ::) De som jag tror de är, är den på sida 14, 8 eller 9. Alla 3 har 20dioder och jag är inte så bra på vad en sådan här heter på engelska. Kan det vara "Cascading LM3914 in dot mode?

Kändes som en dum fråga....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 4 jul 2004, 17:31 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Hehe... Jag kunde ju ha sagt vilken det var. Dot mode är det du hellst inte ville ha. :)
Den som är lämpligast är den på sidan 14, "20-Segment Meter with Mode Switch"
Insignalen ska vara mellan 0 och 2,4V vilket är en ganska bra nivå för lågnivåutgången på ljudkortet.
Sen kan du ju välja om du vill ha punkt eller stapel med switchen.

Hmmm... fast nu brukar ju lågnivå vara 2V p-p, alltså kommer den där kretsen bara känna av max 1V eftersom halva ljudet ligger på negativ potential. :p


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010