logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: fre 19 apr 2024, 22:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: optokopplare
InläggPostat: tis 29 jun 2004, 18:15 
Offline

Blev medlem: lör 17 apr 2004, 22:45
Inlägg: 28
Ort: Lödde i skåneland
Tjenare Gurus :D

Har letat runt på nätet, men jag hittar ingen bra förklaring på optokopplare. Jag hade tänkt starta datorn via en minicall. Men spänningen o strömmen den ger ut är såklart inte så stor. så jag tänkte att man kanske kan använda en optokopplare, för jag hade för mig att de inte drog så mycke ström/spänning plus att man borde kunna få dem att fungera som ett relä. Alltså de ska sluta de två on-pinnarna på moderkortet. Så jag skumma lite på elfa o hitta http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... _75_355_86
Den tyckte jag så fin ut, o tänkte se vad dioden behövde för att lysa, DAMN, där tog mina kunskaper om optokopplare slut, tittade i databgladet o förstod att transistorn i kapseln inte bara har "öppen-sluten" läge, utan hela bredden. Men kan någon då förklara hur jag ska koppla för att få en optokopplare att starta datorn. Och helst en snabbis på hur optokopplare fungerar över lag.
tackar för mig /henrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 30 jun 2004, 23:45 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Optokopplare funkar ungefär som en vanlig transistor kan man säga, förutom att man öppnar den med ljus, och att den styrström man skickar in i den inte går ut i emittern. Annars är det i princip samma funktion.

"powerpinnarna" på moderkortet kräver inte speciellt mycket för att få igång datorn. Det räcker ju med en sådan knapp med ledande gummi som kontaktyta, så det gör inget att det är lite motstånd.

En bibolär transistor styr inte spänning, utan ström. Man öppnar den med en liten ström, och sen kan den släppa genom en ström som är lika stor som basströmmen gånger HFE (förstärkningen). I fallet med modert är inte den önskade strömmen speciellt hög.

Spänningen över dioden i optokopplaren du länkat till ska ha en spänning på 1,25V och maximalt 60mA. 20 är säkert tillräckligt. Om du vet utspänningen från din minicall kan du enkelt räkna ut rätt motstånd med (x-1,25)/0,02 där x är spänningen från minicall.

Sen kopplar du helt enkelt ben 4 till den powersladd som är förbunden med jord i datorn, och ben 5 till den andra. klart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: tackar, utmärkt
InläggPostat: tor 1 jul 2004, 02:01 
Offline

Blev medlem: lör 17 apr 2004, 22:45
Inlägg: 28
Ort: Lödde i skåneland
Du kliver högra upp på min stege, snart e du min gud :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010