logo

The Mad Modders

Välkommen till diskussionsforumet
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 09:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Äntligen testat att etsa....
InläggPostat: tis 22 jun 2004, 18:52 
Offline

Blev medlem: mån 19 apr 2004, 23:44
Inlägg: 5
Ort: Skellefte
Och det blev ganska bra i alla fall.

Fast det blir små prickar kvar lite här och där på dom fläckar som har etsats bort och jag undrar då vad det beror på.

En tanka jag har är att man kanske bara ska etsa längre. Fast jag lät dom ligga och skaka ganska så länge i vätskan...

Nästa tanke är för svag lösning men eftersom det endast är prickar som är ca 0,5mm kvar lite här och där så tror jag inte på det heller.

Sen så tänkte jag att jag kanske inte belyst koret rätt eller så men som det ser ut så är det etsat en aning även på prickarna för kopparn där är mycke tunnare en den som skyddades av fotoresistet. Sen så blev det likadant på 2st kort jag belyst olika länge.

Jag framkallade även ena kortet rejält länge. Det låg i i kanske 30minuter pga att jag ville se om framkallningstiden spelar någon roll och så verkar inte fallet vara, För korten blev väldigt lika.

Och efter det så har jag slut idéer. Så någon mer som råkat ut för detta och vet vad det kan tänkas bero på??

om det bara är så att man behöver lite kraftigare lösning och mer tålamod när man står och rör om...??

_________________
Snabb Snabbare Snabbast


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 23 jun 2004, 00:18 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
När man drar bort skyddsfilmen från kortet kan det ibland sitta kvar klister, och då blir ju inte just den platsen belyst. Fast om det blev exakt samma ställen på båda korten är det nog snarare så att det är OH-filmen som har någon smutsfläck eller så precis där, så det blir lite lite skugga där.

Om jag låter ett kort ligga länge i etsmedlet blir alla banor smalare och smalare, eftersom det fräter på kanterna :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 24 jun 2004, 18:39 
Offline

Blev medlem: mån 19 apr 2004, 23:44
Inlägg: 5
Ort: Skellefte
Så har jag testat igen och resultatet blev kanonbra!! :):):)

Mycket nöjd är jag med hur det blev och vad jag förändrade vet jag egentligen inte... Det blev bara bra :D:D

Dock så var jag lite seriösare när jag framkallade nu och lät inte kortet ligga så länge i framkallningsvätskan samt att jag blandade en aning starkare etsvätska...

_________________
Snabb Snabbare Snabbast


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 25 jun 2004, 22:29 
Offline
Domänadministratör

Blev medlem: lör 15 feb 2003, 14:39
Inlägg: 560
Trevligt. Man blir så glad när någonting lyckas till slut :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010