Japp, så enkelt är det.
Men det KAN blinka även till ljusa toner om de är tillräckligt starka, men det var inget jag lade märke till.
Kretsen ger ut max 12V, så det är lätt att räkna ut motstånd till lysdioderna.
På fotot har jag en LM317 och två motstånd istället för en 7812, för jag hade ingen sån hemma vid aktuellt tillfälle.
Kretsen funkar så att spänningen till högtalaren (du får bara koppla till en utgång
) likriktas och laddar upp elektrolytkondensatorn. Spelar du 400W över 4
blir det en spänning på 40V. (Har du mycket högre effekt än det får du sätta en elektrolyt som tål mer än 50V.) Detta påverkar inte ljudet alls. Eller inte märkbart i alla fall. En rad med seriekopplade lysdioder på 12V (max 2 blå, eller 4 röda) snor 0,24W. Sätter du 5 såna parallellt (alltså totalt 10 blå, eller 20 röda) blir det således 1,2W. Inte mycket att bråka om.
Regulatorn ser till att spänningen till lysdioderna inte överstiger 12V, och när de lyser och det inte kommer tillräckligt med spänning från slutsteget, laddas kondensatorn ur och lysdioderna släcks.
Nu tål visserligen 7812 bara 35V, men det är så korta pulser så den går inte sönder i första taget. Gör den det får vi hitta på något annat.
Lycka till!