Jag tror det är väldigt dumt att koppla rakt in, eftersom det kommer tillbaks en himla massa störningar bakvägen från tändspolen.
Det sitter troligtvis redan massa skydd mot det i mätaren, men det har du ju ingen nytta av utanför.
Prova sätt en likriktardiod i serie med signalen, och efter den två motstånd som förgrenar sig, en mot kretsen, och en mot +12V. Kanske ett par keramiska kondingar också som extra störningsskydd.
Glöm inte en avstörningskonding mellan jord och +12V precis intill kretsen. Du kan ta en vanlig polyesterkonding på 100nF. Annars kan du nog få lite knasiga resultat i bilen.
Kod:
| /| _____
>---jordisgnal-----|< |--+--| 10k |---+---o +12V
| \| | ¯¯¯¯¯ |
| ¯¯¯ 100nF
| ___
| _____ |
`--| 10k |---+--------> till kretsens clock-ingång
¯¯¯¯¯ |
¯¯¯ 100nF
___
|
|
¯¯¯¯¯
¯¯¯
¯
Jag tror det ska funka...